Mar Carballo Cela
Prescindir da interpretación feminista da historia supón unha análise
incompleta de calquera realidade política e social. Sen ela, non podemos
entender en profundidade o pasado e o presente do mundo humano, porque a
interpretación feminista non é un compartimento teórico que explique unicamente
a vida das mulleres, senón que, obviamente, atravesa todo relato que pretenda
dilucidar calquera estrutura social. Que a nivel global máis do 50% da
poboación se atope ó longo da historia nunha situación subordinada polo feito
de compartir a mesma condición sexual require, cando menos, que nos paremos a
analizar seriamente as causas. Non é unha cuestión menor aínda que así o siga
parecendo, dado que non se adoita incluír este feito nas análises políticas, a
excepción dos foros especializados dos estudos de xénero.
Como di Celia Amorós, poucas cousas hai tan prácticas como unha boa teoría.
Así que, se queremos entender e actuar en consecuencia necesitamos, pois, dunha boa teoría. E a isto
se dedicaron as feministas da Terceira Onda, acuñando o termo “patriarcado”
para designar un sistema político fortemente arraigado en todo o planeta, que
nos permite comprender a base máis profunda da estrutura social: división
sexual do traballo; en base a isto, ámbitos diferenciados de actuación para
mulleres e homes (privado/público); imposición de patróns de comportamento
tamén diferenciados (roles de xénero); e, dado que o espazo público é
masculino, poder político exercido por homes desde ese prisma de xénero no que
foron educados, é dicir, configuración das relacións sociais desde a subordinación
e desvalorización do feminino. De aquí é de onde vimos, e tamén desde este
paradigma debemos abordar a cuestión política
A política patriarcal, que relega o coidado ó ámbito doméstico, cuberto
polo traballo feminino (e, por tanto, desvalorizado) dá como resultante unha
consideración do público baseada nos caracteres que se lle supoñen á
virilidade: competitividade, éxito entendido como acumulación de poder e de
riqueza, racionalidade, ambición, conflito, xerarquización; de tal maneira que,
“aínda que parezan neutrais, os mecanismos institucionais da sociedade global
están marcados claramente polo xénero” (Octavio Salazar, “Masculinidades y
Ciudadanía”, 2013). Nisto último insiste tamén Amelia Valcárcel (“Feminismo en
el mundo global”, 2008) cando advirte, por exemplo, que non podemos desentrañar
o que foron os réximes fascistas e o seu pensamento sen analizar o seu
compoñente sexista, xa que precisamente este era o rasgo central sobre o que se
asentaban a maior parte das súas características, aínda que se ignore
sistemáticamente a obra das teóricas feministas para a súa análise.
A tradición feminista é liberadora e humanista. Non en van culminou a
Segunda Onda na Declaración Universal dos Dereitos Humanos, froito dos esforzos
dunha feminista, Eleanor Roosevelt. Por iso convén non perder de vista,
recuperando ás palabras de Celia Amorós, que é a solvencia da teoría
feminisita, a súa solidez e profundidade de análise, a que nos segue unindo nas
nosas reivindicacións, por moitas manobras de distracción que intente o
sistema. E, desde esta teoría e a súa solvencia, somos capaces de discernir qué
medidas políticas serven para crear un novo modelo social máis xusto que nos
libere da histórica subordinación e nos axude a consolidar unha mellor
convivencia para todas e todos. Un modelo que inclúa a ética dos coidados tamén
na política, sen consideralos secundarios; un modelo que non enmascare baixo o
lema da libre elección a perpetuación da desigualdade, a explotación e a
cousificación das mulleres (prostitución, pornografía, ventres de aluguer); un
modelo que resolva os conflitos mediante o diálogo, que reoriente o éxito
persoal fóra da ambición e o enriquecemento persoal, coas consecuencia que isto
ten para o noso medio natural, etc. En
definitiva, un modelo político que supere as estruturas de poder derivadas da
xerarquía sexual.
Publicado no Progreso o 25-1-2020