Juan Carlos
Fernández Naveiro
“Volver a pensar a democracia”, este é o título deste 1º Foro de Filosofía,
Educación e Política, que estes días celebramos aquí en Lugo. No Grupo DOXA
parécenos especialmente preocupante o problema actual da democracia,
seguramente un dos grandes problemas a dilucidar cara o noso futuro.
Contan as crónicas que aló polo século V a.C., cando un estranxeiro chegaba
ás portas de Atenas e preguntaba que quén mandaba alí, dicíanlle: “aquí non
manda ninguén, aquí manda o nomos, a lei”. Era o tempo das reformas de
Clístenes e despois de Pericles, coas que nace a “polis” e a relación entre os
membros da cidade se institúe como unha relación propiamente política. As
vellas tribos da Ática foron mesturadas en novos distritos, e así quedaron
atrás para sempre as anteriores pertenzas dinásticas e unificouse o corpo
social. Realizouse o que se chamou “isonomía”, a igualdade ante a lei, que foi
o compoñente decisivo da democracia. Mandar e obedecer transformáronse en dous
termos inseparables dunha mesma relación reversible. Os que mandan non deberían
esquecer esta lección, que o poder é transitorio e non pode ter impunidade, e
non perder de vista que os que hoxe obedecen poden ter no futuro a súa
oportunidade. ¿Pódese dicir algo así da situación actual? Non parece que os
poderes reais estean hoxe nas mans dos cidadáns, e iso converte en precarios
aos poderes democráticos. Se dúbida hai que botar moita luz sobre estas cuestións.
Mais se cadra a democracia grega sexa demasiado allea para os nosos ollos
modernos, desde logo era demasiado restritiva se a miramos dende a perspectiva
xa non do “demos” senón do “people” ao que invocaba Thomas Jefferson ao
proclamar a independencia americana. Desde aí a democracia aínda tería un longo
camiño por diante para facerse respectable, pero hai outro compoñente destacado
polos primeiros revolucionarios americanos que vai ser tamén decisivo no que
entendemos por democracia: a idea de que o pobo ten nas súas mans a
posibilidade de construír un futuro mellor. As loitas obreiras dende o século
XIX non se entenderían sen esa forma de esperanza, e con elas o concepto de
“pobo” acada unha nova complexidade interna que aínda non demos resolto, e as
diferenzas de clase permanecen por baixo dos intentos por constituír un suxeito
político.
Agora imponse ter que pensar de novo o vínculo da política coa filosofía,
entre verdade e xustiza, pensamento e realización efectiva das condicións da
felicidade. Neste senso é preciso ser clásicos; pero nós non acreditamos en
posicións atemporais ou insensíbeis aos condicionantes do concreto. Somos
conscientes de que as ideas son respostas provisionais a circunstancias
particulares e irreproducibles, e que a súa supervivencia non depende da súa
inmutabilidade senón da súa adaptabilidade. Neste senso temos que ser modernos
e conscientemente históricos, e pensar que as ideas son ferramentas que teñen
que ter unha utilidade práctica –aínda que esta non sexa moitas veces ben
visible.
Non podemos deixar de sinalar a dimensión especificamente política desta
crise da que, se nos atemos á superficie da actualidade, parecería que fose
unha crise só económica da que sairemos cando cambie o ciclo e retomemos, como
se di, a senda do crecemento. Palabras que gusta de pronunciar a clase
política. Mais o que non lles resulta tan atractivo é detectar as feridas, as
rupturas, os cambios irreversibles. Para iso, aínda que non esteamos de moda,
seguramente fan falla os filósofos, para imaxinar novas formas de pensar
apropiadas a esta realidade tan cambiante. Porque se as estruturas políticas
non cumpren os fins que proclaman, se prácticas e discursos diverxen de cotío,
haberá que mudar esas estruturas; igual que se os valores da civilización non
cumpren os fins para os que foron pensados, haberá que idear novos valores e
novos fins para construír neste planeta a vida que realmente queremos.
Publicado no
Progreso 10-11-2012
No hay comentarios:
Publicar un comentario