Juan Carlos Fernández Naveiro
Europa parece encamiñarse a xestionar o seu declive no sistema-mundo cun
regreso ao taboleiro de xogo da xeopolítica. O euroescepticismo apunta a una
renacionalización do poder que non exclúe a súa integración nos fluxos da
hiperglobalización, pero si parece excluir os principios do idealismo
democrático. Retornan vellos demos como a obsesión por fixar as identidades
colectivas a un territorio, e xurden novos demos na propia dinámica imparable
dos fluxos globais, que revelan a impotencia da política. Mentres, as agullas
corren por outras latitudes.
A dialéctica das zonas de influencia, das soberanías rivais e dos intereses
ameazados dificultan calquera construción política inclusiva, pero a pesares da
impotencia macropolítica propia dunha época imperial, e tamén das limitacións
da experiencia micropolítica que se privilexiou en anos de ‘movementos sociais’
que non deron conformado una nova visión ideolóxica, a pesares do todo iso, o
pensamento non pode dimitir desa función constructiva respecto da convivencia
social que tivo desde o seu inicio; porque sabemos que o prezo de desentenderse
da política -dicía Platón- é ser gobernado polos máis mediocres.
Vaiamos pois: para construír alternativas (ou facer revolucións) hai que
deslindar o que debe ser conservado e o que debe ser transformado. Destes anos
de crise global tería que quedar clara a necesidade de cambiar alomenos en tres
aspectos: primeiro, que os intereses económicos das grandes corporacións deixen
de ser os que marquen as liñas de actuación política; segundo, que as
democracias necesitan revitalizarse, favorecer cauces participativos e dotarse
dunha nova lexitimidade; terceiro, que é preciso contrarestar a colonización
xeral da existencia pola razón instrumental. Tres eixos por tanto de
intervención, na economía, na política e na cultura, que contribuirían a
debuxar as liñas dun futuro posible.
No lado do que hai que conservar: os mínimos vitais da singularidade
humana. Nun mundo de cambios acelerados que poden poñer en cuestión a propia
supervivencia hai que ter claras as prioridades, e entre elas é preciso,
primeiro, un conservacionismo das condicións vitais da biosfera; segundo, un
respecto pola diversidade das culturas humanas; terceiro, o mantemento das
conquistas históricas que deron lugar a un modelo social europeo (será posible
facer del un «tesouro da humanidade», como lle chamou Lula da Silva?) Por
tanto, natureza biolóxica, especificidade antropolóxica e progreso histórico
como vectores de conservación que nos vinculan ao pasado.
Xa Marx advertira que a expansión mundial do capitalismo arrumbaba os modos
tradicionais de vida; é o efecto disolvente da velocidade do capital, pola que
«todo se esvaece no ar». Pero nun mundo que aspire a ser pos-colonial temos que
resistirnos a perder os saberes e as estratexias vitais das sociedades
tradicionais, temos que aprender delas. A globalización do influxo cultural
moderno fai da humanidade un inmenso laboratorio antropolóxico, a aínda que nos
pensemos no cibermundo no fondo somos como ese papúes asustados que contactaron
por vez primeira coa civilización moderna cando os holandeses chegaron a Nueva
Guinea en 1938 (cóntao Jared Diamond, con fotos, en ‘El mundo hasta ayer’,
último Premio Pulitzer, que subtitula precisamente: ‘Qué podemos aprender das
sociedades tradicionais?’)
E no outro extremo do arco civilizatorio, a imparable aceleración histórica
do capitalismo. Na base tamén está Marx: a idea de que o capitalismo tende a
traspasar os límites e a amplialos indefinidamente. É a «desterritorialización capitalista»
(Deleuze/Guattari), que descodifica tanto ao traballo e ao traballador
(reconvertido en precariado) como ao diñeiro (reconvertido en capital
financeiro). Liberación dos fluxos que desfán os vellos códigos sociais e
«esquizofrenizan» á sociedade; constitución dunha axiomática máximamente
flexible, sempre preparada para adaptarse a novas circunstancias
(totalitarismos, capitalismo de Estado nos países que se chamaron socialistas,
estados de benestar occidentais, o modelo autoritario do capitalismo chinés…) e
para expandir así os seus límites: pura velocidade de circulación de capital,
de traballo e agora tamén de datos nas ‘autopistas da información’.
Esa ampliación constante anula calquer ‘afora’ do capitalismo; como dícía
Jameson -e repite Zizêk- «é máis fácil imaxinar a fin do mundo que a fin do
capitalismo». Por tanto, dentro da lóxica marxista da agudización das
contradiccións levando as forzas productivas ao seu límite, cabe que para saír
do capitalismo só quede acelerar o proceso, levalo ao extremo, e consumar o
destino inevitable da súa obsolescencia. Son as teses chamadas
‘aceleracionistas’ (por exemplo, de Nick Land), que pretenden extremar as
condicións do capitalismo e conflúen así co máis extremo neoliberalismo -que
para realizarse precisa dun espazo ‘off shore’ fóra de toda regulación política
(os paraísos fiscais como condición para a circulación do capital), ou
proclamar directamente a obsolescencia do humano, como dicía Günther Anders a
propósito do programa nazi.
Por tanto non se pode menosprezar a potencia do sistema nin pensar que con
ser antisistema xa hai un programa. É difícil saír do sistema-mundo,
desaparecer da rede (supoñendo que sexa unha posibilidade).
Máis tamén cabe un aceleracionismo con aspiración de programa político e
talante de esquerda (ver ‘Manifiesto por una política aceleracionista’, de Alex
Williams e Nick Srnicek), que buscaría coa aceleración tecnolóxica non o
delirio da desregulación total senón unha reprogramación social acorde co mundo
das redes. Todo moi incerto aínda, cuestión de vectores e velocidade; e cunha
dificultade engadida: que para construir un novo suxeito político e ter
perspectivas de superar o sistema sería preciso chegar a un extremo do
capitalismo máis aló do que… a verdade é que non hai maneira de encher aínda
ese puntos suspensivos. Hai que acudir de novo a Jared Diamond, que nos
ilustrou nun famoso libro anterior sobre as variadas razóns, económicas e tamén
ecolóxicas e culturais, que levaron ao ‘colapso’ a distintas civilizacións. Aí
chegamos, á desaparición final dun longo ciclo histórico e quen sabe se humano,
pero ese é o taboleiro de xogo das loitas futuras. O que nos xogamos de aquí a
poucas décadas.
Publicado no Progreso o 31-5-2014