Juan
Carlos Fernández Naveiro
Para comezar un novo ano adoito
expresamos bos desexos, pero agochamos o segredo temor de que se cumpran; non
será mellor que non pase gran cousa? O único que damos por seguro é o constante
paso do tempo e as incertidumes que veñen con el.
Pero cando celebramos o paso do
tempo non sabemos moi ben a que lle rendimos conta, se facemos tributo a unha
(discutible) dimensión física da natureza independente da nosa existencia, a
unha (posible) substancia ontolóxica desa mesma existencia, ou a unha
(innegable) estrutura da nosa identidade antropolóxica. Tamén é un vector
(inseparable) de calquera proxecto de alcance ético ou político, e unha das
variables determinantes nos procesos económicos (que llo pregunten se non aos
acreedores e deudores). Con razón o tempo é un misterio; e a nosa relación con
el é de sempre a nosa experiencia máis certeira dos límites.
Pero o tempo tamén é un produto
humano. Aínda prescindindo das complicidades ocasionais entre o devir
cronolóxico e o ciclo vital humano (ás veces unha relación especular como a que
se da entre o noso calendario e a vida de Cristo; ás veces un espello deforme
como o que reproduce en cada individuo as distintas estacións da vida, ou o que
nos fai ver as civilizacións como unha historia de crecemento e posterior
decadencia), máis alá deses paralelismos e interferencias o tempo é un producto
social que adquire o carácter das relacións que o forman, antes unha realidade
cualitativa que unha simple magnitude. Pobos como os nuer do Sudán non pensan o
tempo con datas fixas ou como algo que poida ser medido en abstracto senón
mediante períodos variables no seu comezo e fin, ligados ao medio ambiente e á
sucesión das súas actividades (Evans-Pritchard); algo parecido ocorre tamén co
calendario balinés, estudado por Clifford Geertz.
Por iso, máis que medilo os
calendarios crean o tempo, cando distinguen intervalos separados por festas e
rituais; distinguen así o profano e o sagrado (Durkheim). A vida está
constituída por esa alternancia que o calendario integra, combinando a idea de
duración e continuidade co establecemento de puntos destacados, que crean
intervalos e períodos de transición. Tamén por iso o proxecto de refacer a
sociedade pode pasar por estruturar doutro xeito o tempo (coma no calendario da
Revolución en Francia).
Celebramos o paso do tempo, pero
sabemos que non todos os tempos pasan igual, que son inconmensurables o tempo
dunha montaña e o dun insecto, e que nesa diferencia non se agocha so unha
cuestión de magnitude senón de ritmos e intensidades, que fan que a extensión
enorme dunha nube se desfaga nun instante ou a vida dunha bacteria se prolongue
durante milenios. O tempo pasa pero o pasar non é a sustancia única do tempo.
Os gregos distinguían entre o
tempo cíclico dos mitos e o tempo metódico e liñal da duración medida por un
igual para todos, o cruel e devorador Cronos que é o tempo do traballo, da
historia e da morte, ese que os nosos reloxos miden incansablemente e que nos
empraza fronte ás nosas responsabilidades.
Fronte a ese tempo-Cronos está o tempo
Aión do inconmensurable, do que non nace nin morre, o eterno, o perfecto que
sempre está. O deus Aión ás veces é representado como un vello e outras como un
mozo, e pode levar tanto o zodíaco coas estacións como a serpe do eterno
retorno. É o tempo da vida, que nos empraza a admitir a nosa finitude e convoca
a nosa humildade. É tamén o tempo do placer e do desexo, da vida sen morte
liberada da tiranía do presente, pasado e futuro á vez, sen comezo nin fin.
A vida humana transcorre baixo
Cronos e Aión, nesa tensión entre a medida e o imprevisible que constitúe as
nosas vidas correntes. Pero outro é o tempo total da catarse que fai xustiza, o
presente eterno que é o tempo dos deuses (ou do home divino). Os estoicos
elaboraron esa vella intuición de Heráclito como a diferencia entre o tempo dos
necios e o tempo dos sabios, os primeiros atados ao carácter aleatorio e
imprevisible das súas paixóns, e os segundos habitantes dun tempo conforme á
natureza, estable no ciclo da súa eterna repetición, a eternidade plena, non
incerta ou diferida senón actual.
Por iso, para o estoico non hai
outra elección de vida que fuxir da condición humana corrente e ser á vez menos
que home e máis que home, natural como un animal e, ao mesmo tempo, divino como
un deus.
Esa é a condición do sabio, pero
sabios hai moi poucos, e a necidade das paixóns é, segundo os estoicos, a
condición común dos homes. Vivimos na vixiancia mutua de Aión e Cronos; pero
ademáis das súas figuras impoñentes contamos tamén na vida co acontecer da ocasión
propicia, Kairós, o deus menor da oportunidade e a sorte. Non é unha figura
apremiante e esixente, senón un trasgo xogueteiro (daimon), o tempo mínimo da
fortuna que de non atrapala no momento xusto, fuxe. Frente ao tempo do
movemento e do traballo que mide, separa, clasifica e divide, é o instante
xenial, tempo da festa que reúne e congrega, noso efémero anaquiño de gloria.
Cando celebramos o tempo facemos
tributo á cronoloxía dos calendarios e ao retorno intemporal do que sempre é;
pero non esquezamos o momento único e irrepetible que quizáis -só quizáis- esté
a piques de ocorrer. É o acontecemento, diante do que só nos queda estar alerta
e dispoñer a mesma atención entusiasta dun neno que xoga.
Publicado no Progreso o 3-1-2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario