Elías Pérez Sánchez
O Anteproxecto de Decreto polo
que se establece o Currículo da Educación Secundaria Obrigatoria e do
Bacharelato na comunidade autónoma de Galicia elimina tres das catro materias
que viñan compoñendo o ciclo completo dos estudos de Filosofía na Eso (a Educación
para a Cidadanía de 2º da Eso, a Educación Ético-Cívica de 4º da Eso, e a
Historia da Filosofía de 2º de Bac) deixando só una materia obrigatoria (a
Filosofía de 1º de Bac, e con duas horas lectivas semanais) o que supón una
redución do 75% do currículo de Filosofía. Esta merma no currículo minguará a
capacitación do alumnado galego para afrontar a proba de reválida establecida
polo Ministerio de Educación e Ciencia para todo o Estado español, entre outras
razóns porque na maioría das restantes comunidades autónomas a carga horaria
semanal será de tres ou incluso catro horas semanais, manténdose inalterable o
conxunto de estándares de aprendizaxe que constitúen o perfil de área da
materia de Filosofía (incluso ampliando ditos estándares con respecto áos
existentes na actual LOE).
Por outra banda, dito
anteproxecto reduce a Historia da Filosofía de 2º de Bac a un mero ornamento
educativo e formativo converténdoa nunha materia optativa, meramente
discrecional para o alumnado galego, e situándoa dentro dun entorno de
opcionalidade irrealizable. Novamente, tamén cómpre dicilo, sufrindo un forte
agravio comparativo con respecto a outras comunidades autónomas nas que mantén
un rango de materia específica obrigatoria cunha carga de tres horas lectivas
semanas.
Semellante amputación dos estudos
de Filosofía e Ética provoca, canto menos, estupor, indignación e vergoña.
Relegar á Filosofía á dubidosa categoría de asignatura banal, marxinal e
irrelevante contradí clamorosamente a Declaración da Onu do ano 1948 na que
proclamaba que «a educación terá por obxecto o pleno desenvolvemento da
personalidade humana e o fortalecemento do respecto aos dereitos humanos e ás
liberdades fundamentais; favorecerá a comprensión, a tolerancia e a amizade
entre todas as nacións e todos os grupos étnicos ou relixiosos...». Neste
sentido, pódese dicir que a política educativa (o espírito que subxace no
anteproxecto) contravén claramente o acordado pola Onu e demais organismos
supranacionais que defenden e proclaman a necesidade de reforzar as humanidades
en xeral -e a Filosofía en particular- coa fin de que os futuros cidadáns
reciban unha educación en valores que contemple a solidariedade, a paz, o
respecto polos dereitos humanos e que poidan despregar o seu potencial
intelectual, emocional, social e crítico.
O saber filosófico é patrimonio
da humanidade. Conmove ler os diálogos de Platón cando, ao fío dos problemas
sobre a xustiza, a beleza ou a educación desenvolvía todo un instrumental
teórico cuxa finalidade última era o despregamento do coñecemento para facer da
vida humana unha vida máis digna en todos os sentidos. Inquieta lembrar como
Ortega y Gasset, intentando comprender os motivos fundamentais da profunda
crise política e social que asaltaba ás sociedades europeas durante o primeiro
terzo do século XX concluíu, no seu ensaio A rebelión das masas, que «o bárbaro
actual», aquel baixo o que se esborrallaba a civilización europea, era o
especialista, o que perdera a noción dun saber que superase as fronteiras do coñecemento
monomaníaco dunha pequena porción da realidade; aquel que perdera o interese
pola «cultura xeral» conformada por distintos saberes. É ese «bárbaro
especialista» o obxectivo explícito que da educación teñen determinados
políticos. Un «bárbaro especialista» sumido no acriticismo dogmático, unha
«máquina utilitaria» (en palabras de Marta Nussbaum) manexable e incapaz de
achar respostas ás incertezas dunha sociedade tan complexa e global como a
actual.
A extinción da Filosofía implica
o descoñecemento da orixe da cultura occidental, leva consigo un desprezo das
virtudes cívicas, a deterioración do pensamento crítico e a renuncia á
excelencia académica. Tomemos nota.
Publicado no Progreso o 25-4-2015