José Domingo de Prada
A realidade, a pesar de ser dúctil, ten un elemento irredutible. Nós
podemos moldeala, pero ela acaba impoñéndose de xeito obstinado. A reflexión
sobre estes elementos constitúe un dos eixes das discusións filosóficas en
calquera dos momentos históricos nos que decidamos pararnos a buscar. Na
actualidade, como non podía ser menos, séguese a reflexionar sobre a mesma, e
seguiremos -iso espero- sen ser capaces de darlle unha resposta pechada, pois
pensar non é senón autorepresentarnos a realidade, cuestionala, e se tiveramos
-como moitos queren impoñernos- unha resposta definitiva estariamos limitando
-incluso anulando- a propia posibilidade de pensar.
Un filósofo que leva algún tempo acaparando moita atención, o alemán Markus
Gabriel, propón unha relectura da realidade coa que pretende permitirnos
entender o mundo actual. Salientarei deste autor un concepto que utiliza para
analizar a relación que mantemos entre nós e coa realidade, o de ‘campo de
sentido’. Con esta expresión designa o ámbito ou fragmento da realidade no que
certos obxectos, feitos ou ideas acaban autorelacionándose e interactuando. O
resultado desta interacción é a aparición dunha nova realidade.
A novidade que presenta este concepto é que recoñece que poden aparecer
novas realidades como consecuencia das relacións entre realidades previas.
Gabriel denomina a súa teoría ‘novo realismo’ e incide na aportación que supón
esta aparición de realidades en cada ‘campo de sentido’. Evidentemente estas
novas realidades non teñen porqué ser tales en campos distintos. A solución que
propón o pensador alemán aporta un concepto no que se superpoñen uns mundos con
outros e que coinciden en parte, aínda que noutros aspectos sexan diferentes.
Tamén habería que matizar que a aparición de algo non presupón que sexa
verdade, pois a ‘verdade’ é unha categoría diferente, que fai referencia a que
efectivamente os obxectos aparezan nun determinado ‘campo de sentido’. Podemos
xerar ideas falsas sobre a realidade simplemente, porque aparecen no noso
‘campo de sentido’.
O concepto de ‘campo de sentido’, traizoando unha parte do que o autor
pretende expresar con el (o pensamento interesante ten necesariamente que
traizoar polo menos unha parte do herdado), serve para botar unha ollada ao
noso mundo. Hoxe vivimos en mundos paralelos que cada día afirmamos con maior
firmeza, asentándonos no noso ‘campo de sentido’, e facémolo con máis
intensidade precisamente agora que estamos na época do pensamento feble e
confundimos a aparición da realidade coa verdade. Reconvertemos en obxectos as
nosas representacións. O outro, o alleo, pasa a ser unha recta diferente, nin
sequera lle outorgamos a posibilidade de pertencer ao noso mesmo plano, e así
elevamos ao absoluto interpretacións parciais da realidade.
Unha boa mostra desta situación percíbese nas relacións políticas. Non hai
máis que observar o enroque dos diferentes actores en posturas unipersoais ou
partidistas nas que só conta o vector propio de avance e nas que non se admite compartir
nada. Os populismos manifestan unha gran tendencia a adherirse a este tipo de
actuacións, nas que un sentido particular se pretende exportar como modelo
asumible por todos e impoñer unha subxectividade falsa como verdade obxectiva.
Outra ilustración apréciase nos medios de comunicación, tanto tradicionais
como novos, no posicionamento de certos medios clásicos a favor de intereses
particulares ou na xeración de pseudorealidades virtuais polas actuais redes
sociais. Por último, destacaría como se ve
alterada a nosa relación coa propia realidade presente e futura e que abarca
desde o desprezo do que non nos afecta inmediatamente á ignorancia voluntaria
da propia finitude.
En calquera caso que escollamos hai unha tendencia a despegarnos nun vector
que non se cruce con ningún outro, a mostrar unha petulante orixinalidade
propia, á exclusividade do meu ‘campo de sentido’, sen ter en conta que as
rectas paralelas despregan o seu vector á par doutra recta xa existente, e que
os ‘campos de sentido’ para ser tales teñen que superpoñerse a outros infinitos
campos cos que teñen obrigatoriamente que compartir algún aspecto.
NOTA ILUSTRADA: As xeometrías non euclidianas desenvolvéronse
cando se cuestionou o axioma das paralelas.
Publicado no Progreso o 29-2-2020
No hay comentarios:
Publicar un comentario