M. A. Martínez
É opinión
común afirmar que desexar a sabedoría é algo atípico. A curiosidade aínda goza
dalgún prestixio social, mais a busca da sabedoría hai tempo que non. O poder
(político, económico) ditamina que diante da fragmentación e especialización
dos coñecementos, a sabedoría é imposible, e a súa busca va. Acusa de inxenuo e
incauto a quen a quere. De iluso e ridículo quen vai na súa procura. E a xente
reproduce esta sentenza con inconsciencia. Libros como ‘Claros do bosque’, de
María Zambrano; ‘A alma e o espello’, de Rafael Dieste; ‘A idade do espírito’,
de Eugenio Trías, ou ‘Breviario de
filosofía práctica’ e ‘O círculo da sabedoría’, ambos os dous de Ignacio Gómez
de Liaño, por citar só algúns, son lugares pouco transitados de busca da
sabedoría.
A idea de sabedoría sufre unha metamorfose
perigosa na nosa cultura. A busca do coñecemento orientada pola obsesión
produtivista distorsiona a función do saber. Fúrtalle a súa medula ética: ser
unha maneira saudable de vivir. Pierre Hadot, especialista na antigüidade
clásica, constata que a busca da verdade coñecida como filosofía ten efectos
beneficios para a mente e o corpo, o individuo e a sociedade —o seu libro ‘A
cidadela interior’ sobre o pensamento do emperador romano Marco Aurelio, é
admirable—.
Certamente
saber consiste en aprender a conducirse na vida, lograr un pouco de
tranquilidade, facerse cunha morada agradable —traballo, salario, fogar, un
entorno agradable de seguridade e benestar—. A día de hoxe inclusive xa é pedir
moito. Pero a sabedoría engloba algo máis e, tamén, distinto. A sabedoría
alborexa no saber da nosa condición insapiente: na conciencia de que o humano é
o único animal que necesita aprender para estar vivo e aprender a morrer para
estar morto. O que para o animal é habitación natural do mundo, para o humano é
un sitio destinado a ser habitable e habitado. Algo que ten que adaptar,
construír, reconstruír e, tamén, coidar. Que facer entón coa miña vida? Como
vivir sabendo que vou morrer? A partir destas preguntas bifúrcase o camiño do amante
da sabedoría e o necio.
A primeira senda da sabedoría consiste en ser
capaz de resistir o padecemento físico, o sufrimento psíquico. A dor é unha
disonancia, un acomodo desafortunado entre as partes dunha totalidade viva. A
vida boa é unha sorte de acordo musical da vida humana co mundo, un coaxuste
cuxo ritmo e timbre dirixe un director interior: a capacidade de autodominio. A
sociedade esgaza e despreza esta capacidade de imperar sobre nós mesmos.
Convertémonos en díscolos que se renden cedo á dor e se entregan a consolos
imaxinarios. Escravizámonos co placebo da inmortalidade a través de
dispositivos demasiado mortais —o consumismo irreflexivo, a elaboración de
proxectos sempiternos, por exemplo—.
A
segunda senda trázase no saber do tempo. Se o tempo é infinito: por que
haberiamos de tomar en serio o que pasa? Atreverse a vivir así, sen doses
alleantes de inmortalidade, é tanxer un dos compases da sabedoría. Cal? O
vínculo paradoxal entre o autodominio interior e a soberanía do inelutable.
Como mandar sobre a fatalidade? O necio esfórzase en transformar o non
transformable. Intenta domar a morte con torpeza. O amante da sabedoría toma
con humor a natural imbecilidade humana de vivir na arela da inmortalidade que
na actualidade o capitalismo formula como terra tecnolóxica de promisión.
Na terceira senda vese o verdadeiro rostro do
necio. Ademais de apaixonado e sufrinte, emotivo e cruel, é falsario. O necio
renuncia a conducirse como amante da sabedoría porque se rende a encarar a
morte desde o precario habitar humano e o infundado de calquera posición. O
necio acusa ao amante de sabedoría de abdicar da loita e o compromiso, de
practicar arranxos e manexos. Para o necio a súa renuncia a dominarse a si
mesmo vai aparellada á vontade de dominar o curso dos acontecementos e, tamén,
aos demais, en virtude dun fin coñecido e válido só para el. Ignora que o seu
empeño é ruinoso, que sucumbe no tempo abisal, no abisal do inmemorial. Porque,
en realidade, saber é desapropiarse dos propios actos unha vez acometidos. E
renunciar, cun aceno de lúdica ironía, á vontade de poder.
Na cuarta senda aparece o máis temido: o terror.
A que? Á fenda. Ao abismo insalvable. Ao burato no tecido da realidade. Á
ausencia. A face do necio descomponse e revela o esencial da súa empresa:
salvar o que sexa a calquera prezo. Salvar, por exemplo, a través do recordo —a
exaltación do memorial— ou do seu contrario patolóxico, o esquecemento
—destruír, acabar con todo—. Dupla vontade salvífica e paradoxal que pode
manifestarse no coidado neurótico ou na querenza do instinto de morte. Na
veneración timorata ou no fetichismo do novo. Duplo rostro de Xano que quere
salvar do tempo algún proxecto de vida ao prezo de sementar unha árbore de
raíces aéreas. Un ser asfixiado.
O amante da sabedoría fai o traballo do dó,
acepta o inexorable do acontecer, identifica o rostro do necio, ábrese a seguir
camiñando cando irrompen os efectos do terror. Catro sendas que poden ser unha
meditación persoal e social. Unha saudable maneira de vivir na busca da
verdade. Cunha ética acorde coa nosa condición de seres expósitos nun planeta
errante. Que acepta con serenidade a falta de resposta ás preguntas que o poeta
Heinrich Heine dirixe ás ondas do mar do norte: «Dicídeme, que sentido ten o
ser humano? / De onde veu? A onde vai? /... / Sopra o vento, foxen as nubes, /
Cintilan as estrelas, indiferentes e frías, / E un tolo agarda resposta». (‘O
mar do norte’, Espiral Maior, 2015, p. 127).
Publicado no Progreso o 22-8-2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario