M. A. Martínez
O filósofo Louis Althusser en Iniciación
a la filosofía para los no filósofos (Siglo XXI, Madrid, 2016) explica como
calquera ideoloxía non é arbitraria. Non xorde por casualidade, nin por azar.
Sempre indica cuestións ou problemas reais, aínda que aparezan revestidos. Unha
ideoloxía tamén apunta a unha forma de descoñecemento e, por esta razón,
ilusoria. Así, calquera ideoloxía ten un duplo carácter: é un coñecemento con
forma de descoñecemento e unha alusión con forma de ilusión.
A ilusión non é un erro. Quen
erra equivócase, mais pode recoñecer o seu fallo, adherirse á verdade. Porén, a
ilusión é dura, permanente. A súa función é perdurar. Agocha unha causa que non
pode coñecerse e que necesariamente se descoñece. Esta causa está nalgo
que supera aos individuos: o social. Está nos suxeitos sociais. Os intereses
aos que serve son os de certas causas ou valores dos suxeitos sociais.
O funcionamento da ideoloxía pode
ser descrito. Supoñamos que é necesario que todos os individuos dunha sociedade
sexan dominadores ou dominados, e que acepten libremente algunhas evidencias (por
exemplo, a moral relativista, a inutilidade da educación, a utilidade das novas
tecnoloxías como solución aos problemas persoais, a banalización da violencia).
Se este é o caso, e sen que ninguén sexa o seu autor declarado, xorde un
sistema de representacións verdadeiro e falso simultaneamente. Verdadeiro na
medida en que ten en conta realidades vividas polas persoas. Falso na medida en
que impón a súa verdade a esas vivencias para conferirlles o "sentido
verdadeiro" e configuralas segundo ese "único sentido" (coa
prohibición engadida de contrastalo con outros posibles sentidos). Isto é a ideoloxía
segundo Althusser: coñecemento e descoñecemento, alusión e ilusión. Un
mecanismo de enunciación: ante a experiencia máis simple enuncia cal é a súa
verdade pasada, presente e futura.
As sociedades actuais semellan
recuperar algunhas ideoloxías desafiuzadas pola historia. Ideoloxías que
arranxan a verdade de calquera acontecemento. Que prescriben de antemán a
verdade co metaenunciado "non hai verdade". Estas ideoloxías
interpelan os individuos no seu carácter de suxeitos (sociais) para, a través
das súas vivencias (individuais), erguelos ao campo da subxectividade colectiva
que lles doa sentido ás fendas que os quebran. Esta determinación particular é
o mundo no que os individuos se recoñecen como suxeitos. É o suplemento que
funciona como abstracción que agrega ao concreto unha relación (social,
lingüística, emocional) que o constitúe e domina. É o propio dunha ilusión: un
nada que se apropia do concreto até que chega a producilo.
"A responsabilidade social
do filósofo", do filósofo Raymond Aron, conferencia recollida en Dimensiones
de la conciencia histórica (Página Indómita, Barcelona, 2017), serve de
complemento a Althusser. Aron distingue entre o técnico, o ideólogo, o
filósofo. Filósofo é quen ten a responsabilidade de interrogarse polos límites,
e nos límites, da obediencia e desobediencia, no limiar da responsabilidade
social. Se Althusser convoca a destapar a ideoloxía, Aron advirte de que hoxe o
poder demanda dos técnicos e ideólogos non só obedecer, senón xustificar a
obediencia. O filósofo, pola contra, busca a verdade, resiste a coacción.
Medite sobre o mundo ou se comprometa coa acción, ensine a obedecer as leis ou
a respectar os valores verdadeiramente humanos, cumpre coa súa función dentro e
fóra do estado, compartindo os riscos do seu rumbo. Entre o relativismo
histórico dos técnicos (en realidade antihistórico) e a adhesión fanática dos
ideólogos (a unha causa sempre sita no porvir), o filósofo mantense firme na
reflexión crítica que alerta sobre o retorno histórico das ilusións e o porvir
que nelas se acubilla.
Publicado no Progreso o 8-4-2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario