Gonzalo Pérez López
"A poesía é anticuada para quen está saciado,
pero cando o real é insoportable, adquire o valor dun arma para
sobrevivir" (B.Cyrulnik).
O meu primeiro contacto co que daquela chamaban poesía foi na tétrica e
deformadora escola franquista que sufrimos xeracións enteiras. Abundaban os
ripios potentes e arrepiantes, trufados de linguaxe militarista, machista e
excluínte, que loaban exércitos gloriosos e aspiracións imperiais e inculcaban
a idea de patria que se arrogou en exclusiva unha das dúas Españas, a dos
triunfadores do golpe de estado. Empregábase tamén a pseudopoesía como reforzo
sonoro e teimudo de ideas que destilaban unha carga ideolóxica de cuxos efectos
aínda hoxe se poden detectar culturalmente perniciosos vestixios, desde as
arengas que invitaban a traballar como un burro no presente como vía para
chegar a cabalo no futuro ata as que predicaban unha resignación de resonancia
calderoniana ("contan de un sabio que un día …"). Non faltaban
tampouco tanto a liña dun catolicismo rancio, ritual, represor, carente de
espiritualidade, como outra que, con expresión meliflua e pueril, reservaba
para a muller un papel degradante, limitado a facilitar o "descanso do
guerreiro", traballar na casa e parir, sen límite, fillos para o ceo,
previo paso pola terra como man de obra barata.
Nada chegaba a nós máis alá dos citados modelos alienantes que potenciaban
prexuízos, tabús dureza e insensibilidade como cruel bagaxe de supervivencia.
Era a antítese da poesía, furtándonos a súa contribución á creatividade, ao
coñecemento, ao exercicio da empatía e da alteridade, o seu potencial
liberador, en suma. E non só iso, senón que, se lías ou escribías poesía á
marxe das canles impostas, convertíaste en sospeitoso de brando, de requintado
e carente do ardor guerreiro esixible ou, aínda peor, de desafección polo
réxime.
Como en tantos aspectos da vida, superar todas estas deformacións, máis
arraigadas no meu arredor que en min mesmo, pero non por iso menos
condicionantes do desenvolvemento vital, supuxo outro desgaste a engadir aos
danos colaterais do totalitarismo sobre a sociedade civil.
Por todo isto, a reivindicación da poesía non supón ningunha ruptura
conceptual coas miñas análises e conviccións sociais e políticas manifestadas
anteriormente, senón que ten nelas o seu fundamento intelectual e moral. Para
que serve a poesía?, preguntan retoricamente os que intentan desprestixiala
desde posicións imbuídas de mercantilismo insensible.
É evidente que a poesía non vai substituír a ciencia social na aná- lise da
realidade para cambiala, pero a poesía non é só, como defenden algúns, un artificio
estético, puramente ornamental, elitista en ocasións, senón que ten un valor de
coñecemento, de verdade e resistencia nada desprezables na transformación
social moralmente irrenunciable.
Hoxe en día, invitados constantemente á festa da banalidade, á pompa, ao
ruído aparatoso, á palabra oca, ao efectismo inmediato, á exterioridade evasiva
e á impostura como actitude vital, resulta imprescindible volver sobre un
mesmo, sen caer nun ensimesmamento narcisista, para recuperar os silencios como
condición necesaria para a reflexión.
A poesía non supón un escape covarde da realidade nin un simple xogo sen
sentido práctico, senón unha forma distinta de facer fronte a unha realidade,
insufrible ás veces, se temos ese mínimo de sensibilidade que nos humaniza. Para
min opera como un antídoto fronte a frustración e a tristeza que me invaden con
certa frecuencia, sexan provocadas pola esgazadura da urdimbre afectiva que me
unía con miña nai cando emprendeu o voo na procura do descanso definitivo ou
ben porque a fenda entre o desexo de humanización e a realidade que sen impón a
cotío parece aumentar irremediablemente, por poñer algúns exemplos de moi
distinta orientación.
Á afirmación, creo que de Benedetti, de que a poesía é o xénero da
sinceridade última, engadiríalle eu que é o xénero da liberdade. A iso me
acollo.
A maxia das palabras permite transformar estas en sentimentos e expresalos
coa liberdade necesaria para imaxinar a realidade transformada xa como
incentivo previo para empezar a transformala de feito.
Non menos importante é a súa función liberadora da linguaxe, sometida a
tanta manipulación, a un uso unicamente utilitarista, interesadamente
eufemístico e perverso. A linguaxe poética permite desbordar os límites do
inmediato e fronte a redución do mundo ao obvio e a pretendida imposición de
verdades absolutas, a poesía ofrece exploración de novas vías, creación e
recreación, especial sintonía entre emisor e receptor sen necesidade de
coincidencia entre a intención do primeiro e a interpretación do segundo,
favorecendo un voar libre cara a un universo de infinitas posibilidades
creativas.
A poesía, ademais dunha vivencia moi especial do presente, tamén é, como
dicía Celaya, "unha arma cargada de futuro". A única arma a empregar
nun mundo de xustiza e paz aínda por chegar.
Publicado no Progreso o 28-4-2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario