Juan Carlos Fernández Naveiro
Invócase o novo con demasiada facilidade. Comenza
unha nova era, unha nova etapa na que todo vai ser distinto e por suposto
mellor, hai novas ideas para unha nova sociedade, imos facer unha nova
política. Que sería de nós sen esa pulsión polo novo, forma parte da natureza
humana como subproduto dun afán ancestral, é antropolóxicamente comprensible,
sobre todo cando a realidade social e política é manifestamente mellorable.
A palabra máis oída desde que teño conciencia é
«crise». Desde a crise do petróleo ata as advertencias sobre os límites do
crecemento, que acabaron derivando nos problemas de sostibilidade dos Estados
de benestar e no imposible dun desenvolvemento económico ilimitado, son xa
décadas desa crise sistémica que vincula o ecolóxico e o político.
A posmodernidade certificou despois o final dos
relatos de emancipación. Cando cae o Muro e comenza oficialmente a
globalización a tradición marxista xa estaba en crise, inducida polo desarrollo
da sociedade de consumo. Comenza a xestarse a falta de horizonte das esquerdas
e a percibirse que a súa renovación é unha necesidade. No entanto a crise segíu
sendo a condición vital da globalización a medida que entrabamos no século XXI,
despois do 11-S e sobre todo desde a crise financeira en 2008 e a Gran
Recesión.
En España os ritmos foron outros, aquí vivíamos
afastados dos ventos da historia e a transición liberou un enorme caudal de
enerxía que transformou o país en moi pouco tempo, acercándonos a Europa. Pero
os elementos de fondo eran os mesmos, e moito máis agora que todo é tan veloz e
instantáneo. Están ademáis as nosas particularidades. Desde o 15-M o rexime
político español experimentou unha reconfiguración que o sitúa na convulsión
permanente, tamén nesto homologámonos a marchas forzadas pois todos os países
estanse volvendo en xeral máis ingobernables. O bipartidismo se convirte en
cousa do pasado, con cinco partidos de implantación nacional e múltiples
minorías con maior ou menor capacidade negociadora. Fálase de crise do rexime
da transición e a Constitución de catro décadas é un obxecto en disputa que
funciona máis como liña de fractura que como motivo de confluencia (como
exemplo aí está o caso catalán).
Vivimos nunha permanente crise política que non é
allea á crise europea que tamén definirá esta década. Europa xa estaba abocada
ao papel de perdedora da globalización, e aínda máis desde a vergoñenta
socialización das perdas da crise financeira, un elemento de desafección que
servíu para que a esquerda revivise alentada por novos antagonismos. A
corrupción foi motivo para unha enmenda á totalidade do sistema, cuestionando a
lexitimidade da representación política e da democracia mesma, mediatizada por
uns partidos da «vella política» convertidos en maquinarias para captar
recursos e espazos de poder institucional. Que facía falta unha «nova política»
era unha necesidade a gritos, algo que as circunstancias podían e poden
fácilmente xustificar. Facían falta novos partidos cando xurden Podemos, En
Marea ou Ciudadanos no campo da dereita (e agora Vox). Pero a experiencia indica
que non chega con declararse “novo” para selo de verdade. Os elementos de fondo
son os que son, e todas esas crises siguen a estar aí superpostas e sen
solucións á vista.
O drama da «nova política», aparte do minifundismo
endémico, consiste na dificultade obxectiva de evitar ao mesmo tempo dúas
posicións incómodas: por un lado o conservadurismo ao que se ve abocada a
esquerda clásica, sexa comunista ou socialdemócrata, que solo pode ter un
discurso de resistencia (por exemplo a defensa das prestacións sociais contra
os recortes) e non acaba de ofrecer respostas para as crecentes formas de
exclusión. Un discurso que en perspectiva global pode ser percibido como unha
nova forma de elitismo.
E doutro lado, ao pretender saír da política
ríxida e burocrática supostamente “vella” e pretender estruturas flexibles e
descentralizadas, resulta que ese modelo é xustamente o que ofrecen as redes. A
nova política é democracia en rede –se
nos dí. Pero non hai tal fórmula máxica de participación democrática; ao
contrario, o que vemos proliferar nas redes é a devaluación dos argumentos
racionais, a exaltación do propio e a denigración do alleo, e en definitiva un
populismo anti-político que é clave no rexurdir actual da extrema dereita.
Entre ser muleta do PSOE (e dar por feito que non
hai outra política de esquerdas) ou competir nun terreo populista-mediático
onde a extrema dereita xoga con ventaxa (é aí está o exemplo italiano, cos
neofascistas coméndolle o terreo ao M5) non hai fácil saída para unha nova
política de esquerdas. Así que mentres os novos bárbaros saen da caverna a
esquerda deambula impotente, coa sensación de non habitar neste mundo –como o
estoico que añora unha polis que xa
non existe.
Publicado no Progreso o 12-1-2019
No hay comentarios:
Publicar un comentario