M. A. Martínez
O pazo da Deputación de Lugo acolleu,
con éxito de público, a primeira edición de “Lugh Augusti. Foro galego de
Filosofía, Educación e Política” co título “Volver a pensar a democracia”, organizado
pola Asociación Doxa de Filosofía. Non é fácil que un foro ideas calle nunha
cidadanía que busca solucións inmediatas a situacións dolorosas, con frecuencia
inhumanas. Tampouco que o faga nun país no que o exercicio público do
pensamento xera suspicacias. Malia estes obstáculos, as análises dos poñentes, e
os animados coloquios, evidenciaron a preocupación por elaborar un marco de
ideas coas que afrontar a novidade da actual crise.
Filósofos, politólogos e
xornalistas coincidiron na urxencia de que os cidadáns collan a rendas dos seus
destinos. Non é suficiente con votar e consentir, aplaudir ou criticar, as
decisións dos representantes políticos. Hai que entrar no espazo público,
arriscarse a vivir unha vida no común en calquera das súas formas. Mais, como? Con
que finalidade? A que prezo? Con que garantías? Os poñentes concordaron en que
salvagardar a “cives” democrática, maridaxe de soberanía popular e imperio da
lei, nin é gratis nin é para hoxe. Ten un prezo (en tempo, sacrificios persoais)
e unha proxección de futuro nun espazo público en transo de nacer: o
ciberespazo.
No foro analizouse a tripla crise:
económica, política, moral. Non ten unha solución rápida porque non é doada de
pensar. Superpóñense os planos, hai cortes transversais.
A crise económica, froito da
circulación planetaria desregulamentada de capitais, da globalización dos
procesos de produción, e do modelo de consumo, pode afrontarse esixindo a
visibilización do capital. Quen intervén no espazo público dos intercambios
económicos, condicionando a vida de millóns de persoas, debe identificarse. “Os
mercados” non poden ser suxeitos “líquidos” e “enmascarados”, “irresponsables”
e “anónimos”. Se as persoas físicas e xurídicas son suxeitos con dereitos e
obrigas, “os mercados” deben asumir tamén estas regras de xogo.
A crise política ten varios
aspectos: despolitización da cidadanía, quebra das institucións, desaparición
do pluralismo. Xorden novos suxeitos: multitudes cidadás, redes de axuda
comunitaria, movementos sociais, activismo político na Internet. Como axudarán a
erguer a nova democracia? Talvez, a “democracia dixital” é unha vía: non só
participar na construción colectiva da comunicación e dos saberes, tamén na
toma de decisións a través da rede. Tecnoloxicamente é posible.
A crise moral finca nunha
cidadanía sen ferramentas intelectuais para analizar e comprender a súa propia
realidade. Por exemplo, a penetración da linguaxe económica no ámbito da moral
é evidente: competencia, eficiencia, produtividade. As persoas son “recursos
humanos”. Abandónase a linguaxe da xustiza pola linguaxe da eficacia. A
reinvención da moral colectiva, cívica e democrática, debe basearse no “apoderamento”
da xente. “Apoderarse” é autocapacitarse, ou capacitar a outros, para facer
algo. Aquí o papel da educación cívica, da ética, é insubstituíble.
En fin, “Volver a pensar a democracia” foi unha
experiencia filosófica colectiva, grata e feliz, na que os participantes
visibilizáronse como cidadáns críticos, construíronse como suxeito cívico, apoderáronse
da súas propias capacidades para analizar, disentir, argumentar, chegar a
acordos. Xa que logo, a filosofía é útil para comprender o noso tempo, e volver
pensarnos.
Publicado no Progreso o 17-11-2012
No hay comentarios:
Publicar un comentario