Xosé Ramón Cando
Afirma Michel Foucault na súa ‘ Historia da
sexualidade’ que a nosa civilización carece de algo semellante a unha ‘ars
erotica’ que como queda rexistrado nos textos históricos tiveron a fortuna de
posuír os habitantes doutras idades. Neste senso o profesor Xosé Manuel
Domínguez Prieto no limiar da súa obra ‘Alén da libido’ sinala que:
"Historicamente, temos sobranceiras mostras
do tratamento da sexualidade e da
afectividade en xeral nos textos de ars erótica ou os de ‘ars amandi’. Así
dende as nosas cantigas de amor trobadorescas ata a literatura árabe medieval
(lémbrese O colar da pomba de Ibn Hazim de Córdoba), dende o ‘Cantar dos
cantares’ bíblico ou as referencias en multitude de textos orientais deica os
textos de Platón (coma ‘O banquete’) e máis as referencias de Tomé de Aquino na
‘Summa theologica’, son millenta as referencias parciais ao acto sexual.
Nembargantes, ‘Ars amandi’ nin se elaboraron discursos racionais sobre a
sexualidade humana nin constituíu un obxecto en si mesmo: sempre estaba
supeditada, dun xeito ou outro á relación amorosa".
Pode apreciarse a concordancia con Foucault quen,
ademais, pon de manifesto que somos os primeiros e primeiras en practicar unha
‘scientia sexualis’ consistente en dicir a verdade do sexo (entre outra moitas
e mais coñecidas, pódese mencionar aquí a obra ‘Crítica de la razón sexual’ do
filósofo galego Ignacio Castro). Ou sexa, pensamos, falamos, sabemos moito
sobre que é o sexo pero somos bastante iletrados nas artes amatorias.
Recentemente vén de publicarse en Edicións
Positivas a novela do tradutor lucense Xulio Pardo de Neyra ‘Intensa e quente é
a túa humidade azul’, cuxa principal característica non reside na súa
construción racional sobre o feito sexual senón na mostra da relación en si
mesma, dos actos e as emocións que conlevan. Pode considerarse a primeira
novela abertamente pornográfica en lingua galega na que a elección dos termos
empregados pola parella protagonista
corresponde coa coloquialidade
propia das situacións que se relatan. Neste senso, nunha entrevista concedida á
prensa escrita o autor sinala: "O noso idioma é unha das linguas románicas
máis imaxinativas; temos 50 ou 60 palabras para falar do rabo". E expresa
o propósito da súa obra: "Agardo que con este libro a xente foda máis en
galego".
A historia transcorre na cidade francesa de Dijon
e ten como protagonistas a Fer (enxeñeiro sesentón) e a Monique (moza estudante
universitaria). Para afondar no contido pode ser de axuda lembrar a coñecida
‘Histoire d’O’, reiteradamente mencionada por Fer que lla facilita a Monique co
obxecto de que inspire o seu comportamento sexual. Trátase polo tanto de
establecer unha relación dominación/submisión que a xuízo de Fer permitirá a
total desinhibición de Monique e polo tanto un goce sexual, para ambos os dous,
moito máis intenso. Nunha relación amo/escrava non pode estar ausente o
sadomasoquismo, aínda que neste caso a expresión do mesmo é bastante morna. A
relación da comezo como froito do desexo que se transforma en goce (intenso)
para rematar producindo unha historia de amor fanada polo falecemento de Fer.
Non se pretende facer aquí unha louvanza desta novela cuxas calidades literarias
son, cando menos, discutíbeis. Simplemente se constata a súa existencia e o
enriquecemento que a mesma supón para a nosa lingua.
Podemos concordar, ou non, co que escribía
Foucault fai preto de cincuenta anos, tamén podemos pensar que nese tempo se
teñen producido achegamentos ao que el nomea como ‘ars erotica’, aínda que,
se cadra, dende
unha ollada centrada exclusivamente no goce dos sentidos, excluíndo
compoñentes de carácter espiritual, mesmo relixioso (en relación co aspecto
relixioso, lémbrese o ‘Kamasutra’
hinduísta ou o tantrismo budista), que eran centrais nas
obras clásicas sobre este tema. Probablemente, o cultivo sexual do espírito vai
parello co (non) cultivo do espírito nas nosas sociedades, nas que ante
calquera nova da que temos coñecemento, xurde en nos a interrogación pola
súa utilidade. Non está de máis citar a
Kant e a súa esixencia de inutilidade para a creación artística.
Outra cuestión que procede clarexar é o estatuto
da pornografía, neste caso da que ten a literatura como soporte. Tende a
asociarse a pornografía con algo noxento o, polo menos, con algo de carácter
inferior, impropio dun discurso elevado e digno de consideración académica.
Esta mentalidade un tanto
miope non permite decatarse da utilidade intelectual e social de
construír obras literarias, dignas de tal nome, nas que se reflicten fantasías
sexuais máis ou menos estendidas, máis
ou menos ignoradas polo seu
carácter desacougante, pero inexorablemente presentes en nós; cando menos, nos
nosos soños..
Publicado no Progreso o 15-8-2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario