Juan Carlos Fernández Naveiro
Cando a filosofía fala do suxeito sempre tende a idealizar. Proxecta un
ideal e axiña perde o contacto coa carnalidade do real, faille abdicar das súas
singularidades.
Asumimos xenerosas doses de autoengano e non nos gusta recoñecer que somos
débiles e inconstantes (no lugar de identidades firmes e autoconvencidas), que
sofrimos e somos vulnerables (no lugar de posuidores dunha vontade férrea e
inquebrantable), que mentimos e cremos nas mentiras para protexernos do
inclemente (no lugar de ser veraces a toda costa), que vamos dunha cousa a
outra porque rápidamente nos cansamos e precisamos distracción e olvido (no
lugar de perseverar nos nosos propósitos), que miramos para outro lado cando se
require actuar e despois metémonos onde ninguén nos chama. Somos seres
volátiles e duplicados, impertinentes e dispersos, inconsecuentes e pouco de
fiar, todo eso é o normal. Solo de vez en cando refulxe unha xoia no barro,
aparece o instinto de verdade, con todo o seu séquito de derivados, o
coñecemento, a realidade, o ben, a xustiza, a felicidade, ideais lunáticos que
nos proxectan como entes luminosos no ceo artificial e pechado que ocupa o
teito da nosa pequena habitación escura. Mundos de fábula nos que habitan os
suxeitos transcendentais.
Pero nós somos suxeitos empíricos. Forxámonos na experiencia e somos
irremediablemente plurales, sobre todo estamos ben suxeitos e suxetados,
sometidos e aplastados (subiectum, o que está debaixo) polo peso do accidental,
os desexos cambiantes, a memoria aleatoria, os encontros e vivencias gobernadas
pola fortuna, a miudo travestida de infortunio.
Non é extraño que busquemos acubillo. A intemperie xenera incertidume e
precisamos construir refuxios, facernos un lugar habitable, convertímonos con
gusto en poboadores dunha zona franca ou, como agora se dí, unha zona de
confort. Aí é onde nos sentimos seguros, onde podemos ser nós mesmos, crémonos
a resgardo da inclemencia, capacitados para ser auténticos e obedecer o
imperativo de transparencia, de expresión, de conectividade.
Esquecemos aí dúas cousas. A primeira, que a transparencia é o reverso da
desconfianza, da escasa tolerancia á incertidume respecto dos demáis. Por eso
agochamos a debilidade con palabras suliñadas e solemnes, por eso o poder crea
«neolinguas» que enmascaran feitos inconvintes e obscenos. Pero para saber
realmente o que pensan os demáis é mellor, dicía Descartes, “aterse ao que
practican antes que ao que dín” (Discurso del método, parte III).
A segunda cousa que fácilmente esquecemos é a fraxilidade do confort. O
extraordinario, como dí Enzensberger, non é “que algo se colapse senón que se
manteña durante certo tempo nun equilibrio inestable”, o único equilibrio que
existe diferente á morte térmica (Panóptico, Malpaso 2016, p 67). Estar vivo é
estar exposto a que a ruptura aconteza.
Esto é máis claro en tempos de cambios acelerados, como era o de Descartes
e é o noso, e mentres non acaban de agromar novos conceptos e novas formas de
coñecemento e de convivencia convén aterse a unha escasa “moral provisoria”,
que recomenda facer según o que vexas cos teus propios ollos, caso por caso, e
seguir sempre o teu criterio antes que os dictados de outros. Sen receitas, sen
rede.
É a única actitude que contén unha certa espera de tempos mellores; por
iso, aínda que poida parecer unha moral débil, non o é. Porque implica unha
cousa difícil que tamén recomenda Descartes, “vencerme a mín mesmo antes que á
fortuna, cambiar os meus desexos antes que a orde do mundo”. É a tarefa dun
racionalismo que solo a duras penas se pode reconciliar coa experiencia dos
suxeitos empíricos que somos, gladiadores en combates sempre desiguais,
xalonados por breves períodos de graza.
Publicado no Progreso o 11-3-2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario