Xosé Ramón Cando Vázquez
Pode o máxico ser real? Acougue o posible lector ou lectora que non se vai
levar a cabo unha especulación de carácter ontolóxico aínda que, se cadra,
falaremos de epistemoloxía, ou sexa, de cal pode ser o estatuto do máxico/real
na vida de cada quen e as repercusións que esa consideración produce na (sempre
política) vida social.
É ben coñecido pola bioloxía e, no seu caso, pola antropoloxía o
paralelismo entre a evolución dunha especie (filoxénese) e o desenvolvemento de
cada individuo (ontoxénese); de maneira que
unha boa parte das características que actualmente se poden observar nun
ser humano dende que nace ata que morre, poden igualmente ser rastrexadas na
historia evolutiva da especie humana. O paradigma actual afirma que o
pensamento racional aparece, evolutivamente, de xeito simultáneo coa linguaxe e fundaméntao en que so a linguaxe articulada pode servir de
soporte ao que, en termos xerais, entendemos por lóxica. Aliás, a psicoloxía
evolutiva (Piaget mediante) aporta datos empíricos que parecen confirmar dita
simultaneidade. De maneira semellante podemos facer referencia a algún outro
aspecto como o que se coñece por
“pensamento máxico”, tan presente nas cosmovisións dos nosos antepasados como
nas dos nosos nenos e á que adoitamos contribuír con figuras como á dos Reis
Magos que os adultos consideramos irreais pero que para nenos e nenas son
incuestionablemente reais. Estamos, logo, diante dunha realidade fundamentada
polo desexo e sen outra apoiatura que a da fantasía.
O binomio máxico desexo+fantasía segue a operar, en termos xerais, na
madureza e serve de fundamento á visión do mundo de moitos e moitas de nós.
Diría o meu admirado (case tocaio) Kant que o mencionado binomio non nos vai
permitir levar adiante unha vida plenamente humana porque nos manterá na
minoría de idade e polo tanto teremos vedado o acceso ao universo da liberdade
e da moralidade. Con ser este un asunto nada menor, atinxe, de todos xeitos, á
vida privada das persoas e aí non temos
dereito a intervir; a crise prodúcese cando este binomio guía a nosa actuación
pública, cidadá e temos dificultade para entender que o noso binomio non é
compartido por todos e todas e que mesmo hai xente, rara, que non contempla a
maxia como ámbito de “realización” dos desexos.
Hai, polo tanto, persoas que aceptan que os mitos da infancia están ben
para a infancia que os pais e as nais son máxicos/as pero chega un momento no
que deixan de selo e que ser adulto significa vivir á intemperie pero, pola
contra, ten a impagable vantaxe de apropiarse dun mesmo e vivir sen ningunha
caste de tutela. Esta posición, mais alá da vertente individual, privada,
ofrece importantes melloras no eido da convivencia porque permite transcender a
perspectiva binomial, antes mencionada, e enfrontar o necesario debate arredor
da cousa pública dende o desexo (sempre presente) pero, igualmente, partillando
a aceptación dun espazo, mais ou menos amplo, do que se entende por real,
superando barreiras procedentes dunha perspectiva máxica (desexo+fantasía), que
corresponde ao eido da privacidade.
Mais alá dos deuses, a nosa vida política está chea de realidades que, pola
súa vinculación co pensamento máxico, habitan no mundo das asuncións
incuestionables. Vexamos algunhas:
España: Hai cidadáns e cidadás que teñen un concepto de España moi próximo
ao do líder histórico do fascismo español, José Antonio Primo de Rivera:
“España es una unidad de destino en lo universal” afirmación que leva a
realidade España pouco menos que ao Xénese, por enriba de continentes, do planeta e do propio sol
que están sometidos á caducidade que rexe o universo.
Rei: Polo que parece, boa parte da cidadanía española non pode vivir sen
monarca, ten medo de que desapareza unha “presunta” protección, maxicamente,
atribuída a esa ancestral institución. Este segmento cidadán prefire ver
eliminada a súa liberdade que arriscarse a elixir.
Entrambas construcións políticas deben ser extraídas do reino da maxia para
poder constituírse en obxecto do debate público porque este so é posible cando
a alienación derivada do pensamento máxico é suprimida polo pensamento lóxico
que permite a xestión do desexo sen desconectar da realidade. En síntese,
partindo da base da existencia de compoñentes subxectivos na confección do real
individual, pero, tamén, de que o ámbito do público, das relacións de
convivencia, debe quedar fora de calquera imposición, faise imprescindible
establecer un espazo de realidade partillada que debe ter como vía de acceso o
pensamento racional de cara a facilitar a toma de decisións, nun marco, o
lóxico, predicable do conxunto da humanidade e cunha base, o desexo, aplicable
co mesmo carácter xeral.
Publicado no Progreso o 11-8-2018
No hay comentarios:
Publicar un comentario