Mar
Carballo Cela
Tal e como narra Aristóteles na
súa Constitución dos atenienses,
Solón -un dos sete sabios de Grecia, poeta e grande estadista- sentou as bases
da democracia grega coas súas reformas. Conta o filósofo que os longos
enfrontamentos entre unha oligarquía que acaparaba a riqueza e un pobo cada vez
máis desposuído levaron a ambas as partes a acudir a Solón para que mediara no
conflito e trouxera por fin a paz a Atenas evitando unha inminente guerra civil
entre ricos e pobres.
Considerou Solón que ningunha paz
podía ser duradeira se non se corrixía a desigualdade económica, e así iniciou
un proceso de reformas que permitisen avanzar cara unha maior equidade. Unha
das primeiras medidas foi a eliminación da escravitude por débedas. Era
habitual na antiga Grecia que os máis desfavorecidos adquirisen débedas que
tiñan que avalar coa súa propia liberdade, converténdose así en escravos dos
seus acredores en caso de non saldalas. Isto provocaba unha situación de
inxustiza difícil de manter sen que sobreviñera a natural rebelión. O
"alivio das cargas" ou condonación deste tipo de débedas foi, polo
tanto, indispensable para encauzar a situación.
Entendeu claramente Solón que só
acadando unha maior xustiza social se pode camiñar con paso firme cara a paz e,
nesta mesma liña, emprendeu tamén toda unha serie de medidas que lles foran
outorgando aos pobres unha maior participación nos asuntos públicos para
compensar así a desigualdade provocada pola inxusta distribución da riqueza, e
evitar que os propietarios acapararan o poder político en beneficio propio. Foi
o inicio dun camiño que acabou por chamarse democracia.
Este é o relato que o helenista
Pedro Olalla trae á actualidade (os paralelismos son inevitables) na súa
apaixoante obra Grecia no aire, para
preguntarse -entre outras cousas- se a escravitude por débedas non será o
esquema político que hoxe en día fundamenta as relacións de poder dentro da
"civilizada" e "democrática" Europa. Efectivamente, os
países do Sur estamos asistindo a unha nova forma de escravitude que reduce as
nosas vidas á submisión indigna ante unha serie de medidas impostas polos nosos
acredores. Que queda da idea de xustiza que impulsou a aqueles gregos da Época
Clásica a perseguir un sistema político que puidese garantila, outorgando para
tal fin unha maior participación ao pobo nos asuntos públicos?
A función primordial da
democracia, entón e agora, é fuxir da tiranía, dos oligarcas de calquera
estirpe que pretendan utilizar o poder para beneficio propio, e, neste aspecto,
ben parece que esteamos percorrendo o camiño inverso que inspirou naquelas
xentes o desexo dunha sociedade máis libre e igualitaria; porque cada vez se
toman máis decisións de costas aos cidadáns, contra a súa vontade e contra o
seu interese.
O esquecemento do auténtico
significado das palabras leva a que as acabemos utilizando sen ningún tipo de
lexitimidade semántica, baleiras de sentido, como meras etiquetas arbitrarias.
Estamos á espera de que a palabra democracia recobre no discurso o lugar que
lle corresponde, e para iso non será suficiente con meros paliativos para as
vítimas que este sistema oligárquico vai deixando polo camiño; faise necesario
que nos preguntemos -como xa apuntara Popper no seu día- canto poder estamos
dispostos a darlle a quen nos goberne; porque nun sistema representativo non é
o pobo quen manda, este só lexitima periodicamente a aqueles que ostentan o poder.
Na democracia orixinaria, os
mecanismos de control e vixiancia constantes por parte dos cidadáns, así como
toda unha serie de medidas para evitar a corrupción, eran a esencia do sistema,
algo totalmente olvidado na engrenaxe política actual, polo menos ata agora.
Queda por ver se estamos
asistindo ao inicio dunha nova era que sexa capaz de entender, como no seu día
o entendeu Solón, que só desde a xustiza social, amparada por unha cidadanía
vixiante, será posible a paz e a prosperidade humana. Moitos chámanlle a isto
"imposible", sobre todo os defensores do sistema.
Merece a pena, botando man do
método "xenealóxico", achegarnos ás orixes mesmas da democracia, unha
ilusionante viaxe que nos dá a clave para entender o que na actualidade está
sucedendo e tomar conciencia do que debería ser.
É inevitable sorprenderse do que
foi capaz un pobo tan distante no tempo (aínda con todas as súas carencias e
humanas perversións), dos seus ideais e da complexidade organizativa que foi
quen de despregar para levalos a cabo.
Somos herdeiros daquela cultura,
e deberiamos ser o suficientemente intelixentes e responsables para aprender
dos seus erros e perfeccionar o legado que nos deixaron. Ou, como dicía
Bernardo de Chartres: "Somos como ananos a ombros de xigantes. Podemos ver
máis e máis lonxe ca eles, non pola agudeza da nosa vista nin pola altura do
noso corpo, senón porque somos levantados pola súa grande altura".
Publicado no Progreso o 20-6-2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario