Xosé Ramón Cando Vázquez
Conta Platón que, co gallo de festexar ao dramaturgo Agatón, reuníranse,
tempo atrás, persoeiros prestixiosos da cultura de Atenas nun banquete no que,
rematada a comida e correndo o viño en abundancia, os presentes decidiron
pronunciar, sucesivamente, discursos en louvanza do deus Amor. Non e propósito
deste artigo enguedellarse coas distintas aportacións surxidas en tan memorable ocasión senón
utilizala como pretexto para traer aquí outra forma de banquete que tamén tivo
lugar fai uns cantos anos e que, igualmente, resultou un acontecemento digno de
ser lembrado. Entre ambos hai escasas coincidencias pero, se cadra, convén
poñelas de manifesto porque Woodstock 1969 tentou tamén facer unha louvanza
coral do amor, con mais de medio millón de persoas. Así mesmo, a intensidade do
panexírico gardaba relación, en ambos casos, co consumo de substancias que, en
maior ou menor medida, alteraban a conciencia dos presentes.
O festival de Woodstock ao que se fai referencia figura como o mais
salientable de todos os que se teñen producido, o mais sentido, o mais estudado
e o que xerou unha maior ansia de repetición. Seguramente non foi o mellor
canto a calidade dos e as actuantes (O cartel do de Monterrey 67 era mais
impresionante), o escenario era bastante mellorable, a calidade do son non era,
precisamente, exquisita e, en xeral, a organización, probablemente desbordada
pola inesperada cantidade de público, foi incapaz de prestar os servizos que
serían precisos. Haberá que buscar logo a causa do seu suceso noutros
parámetros que, seguramente, teñen menos a ver co aparente do festival e mais
con posicións ideolóxicas e, sobre todo, con disposicións de carácter mais
emotivo que racional.
En Woodstock eclosiona a cultura hippie que se viña desenvolvendo na
segunda metade da década, dende os seus inicios en San Francisco. Hai autores
que vinculan este movemento coa filosofía de Marcuse, en concreto, coas súas
obras “O home unidensional” e de xeito mais directo con “Eros e civilización”.
Por certo que, xa xubilado, Marcuse comezou en 1965 o seu labor docente na
universidade de San Diego (California). É ben coñecida a cualificación de
freudomarxista que se aplica a este filósofo, integrante da Escola de Frankfurt
da que foi un dos iniciadores, cualificación que obedece a súa teima pola
superación do traballo alienado e pola desaparición das represións de carácter
sexual que, a diferenza de Freud, non considera imprescindibles para a estabilidade
social.
Unha das críticas que de maneira mais reiterada se ten feito da cultura que
en Woodstock se expresa cun formidable impacto social é a da súa inadaptación.
Os defensores desa cosmovisión manifestaban que estaban un pouco fartos de
pensar racionalmente (racionalidade instrumental?), como, ao seu xuízo, esixía
o modo de vida establecido e pretendían substituír este pensar polo sentir, na
dobre acepción de sensación e sentimento. Esta pretensión de sentir mostrou a
súa ausencia de límites no emprego de sustancias estimulantes e/ou alucinóxenas
que se revelarían como extraordinariamente tóxicas para a saúde e que se
converterían nunha das razóns da decadencia dunha cultura que, no tempo de maior esplendor, contou coa participación de
varios millóns de persoas esparexidas por todo o mundo.
Compre interrogarse se a mencionada inadaptación era, na súa totalidade, un
erro tan grande como se quixo mostrar dende a sociedade benpensante ou hai algo
que se pode (se debe) rescatar. Sen poder afondar aquí na cuestión, o certo e
que a adaptación, bendecida (sempre a maldición das palabras!) polos que nos
dirixen, semella ter importantes “disfuncións” que permiten que nos encamiñemos
ao desastre mais absoluto dacabalo de dúas bombas de destrución masiva como son
o deterioro do noso medio vital de supervivencia e a ameazadora desigualdade
social que, perseverantemente, incrementamos cunha teimosía miope alimentada
pola avaricia ilimitada duns cantos.
Publicado no Progreso o 6-2-2016
No hay comentarios:
Publicar un comentario