José Domingo de Prada
Vivimos en sociedades violentas. Unha afirmación coma esta pode parecer
estraña ao constatar o rexeitamento que provoca en nós a exteriorización da
violencia, ademais, as estatísticas describen que nas nosas sociedades prodúcese
un índice moi baixo de exercicio da violencia externa, dende logo, nada
comparable ao que ocorreu noutros períodos históricos ou ao que está a ocorrer
noutras sociedades contemporáneas. Polo tanto, cabe preguntarse se esa
violencia externa e física diminúe, cal é a violencia das actuais sociedades?
O filósofo Slavoj Zizek fai unha diferenciación entre tres tipos de
violencia e mostra, ademais, como unhas están ao servicio das outras. Distingue
unha primeira violencia subxectiva, física e visible dunha segunda violencia sistémica,
unha normalidade non percibida como violencia, á que denomina “fondo de nivel
cero” e que constitúe o marco violento (e non recoñecido como tal) no que nos movemos
e que aceptamos como se fóra inevitable. Esta segunda violencia é consecuencia
do funcionamento do sistema. Vén dada polas relacións de dominación, e ten
manifestacións tanto políticas coma económicas ou intelectuais. É social e
impregna as interaccións dos individuos. Realmente é practicamente imposible
vivir á marxe desta violencia sistémica ou obxectiva.
O terceiro tipo de violencia é a máis letal de todas, a violencia
simbólica. Dáse na linguaxe, e de aí pasa ao pensamento. Desde ela construímos
o mundo e desde ela xustificamos calquera actuación desde a máis directa e
inmediata ata a máis teórica. Seguindo esta liña podemos considerar como as
nosas sociedades están dominadas por esta violencia simbólica, na que a perturbación
da linguaxe e do discurso impón lecturas interesadas da realidade e formas de
pensamento excluíntes que son expresión da forza impositiva do que fala ou
actúa, especialmente se se atribúe algún tipo de poder.
Estas reflexións veñen ao fío da situación na que afondamos cada día. A
forza segue a estar presente nas nosas sociedades e xera violencia. A forza
seduce, é vertixe, inestabilidade. Nas sociedades do desexo a forza é
persuasiva, poder. É por isto que a forza se exhibe, fai ostentación de si mesma, carece de razón e, polo
mesmo, de palabra coa que racionalizarse, isto fai que grite, que comunique
polo contexto, intimidando, impoñendo a súa opción cunha sobreactuación que
atraia as miradas sobre si para intentar seducir por persuasión, con enganos
(posverdades). Busca á mirada, e como observou Sartre, na mirada todo queda
cousificado, outro, obxecto. Tal así, a forza é medio para obter o poder a
través do outro, ao que violenta e anula. Esta forza é perda, irracionalidade,
obxectualización do outro.
Étienne Barilier descríbenos a forza bruta posta ao servicio de Deus para
impoñer un credo (terrorismo) e tamén posta ao servicio do poder que anula á
muller (machismo). A forza, sen máis límite que si mesma, acaba por intentar
autoxustificarse, xorden así as leis do estado ou de Deus, é dicir, exerce un poder
legalizado. Este pensador lembra aquel aforismo de Pascal que di: “ao non poder
facer que o xusto sexa forte, facemos que o forte sexa xusto”, habería que
matizar que o forte só consegue proclamarse xusto, outra cousa é que
efectivamente o sexa.
O único modo de enfrontar á forza é a través da razón, da linguaxe e aí hai
que enfrontarse á violencia simbólica e configurarse como contrapeso natural da
mesma como xa fixeran os gregos. Fronte á violencia do guerreiro e dos deuses,
“logos”, discurso. Fronte á irracionalidade e á desmesura, razón e medida.
Fronte ao arrebato violento e á exhibición de poder, contención e prudencia.
Fronte á soxubgación e á submisión, humanismo e ilustración. Só repensando a
máis letal das violencias e sopesando os discursos poderemos enfrontala.
A posmodernidade (e conste que penso que xa estamos na trans-posmodernidade,
dado que aceptamos como normal, quero dicir, integrado no discurso diario,
cuestións como posverdade, ilimitación das eleccións, supostas reversibilidades
dos feitos, virtualidades da realidade, a-racionalidade dos discursos,
subxectivización do mundo,...) é fundamentalmente o disimulado exercicio da
violencia, tan disimulado que apenas se percibe (por normalizado), tan violento
que forza non só a nosa vontade senón incluso o noso desexo.
Ante a carencia dun discurso racional (e hai quen fai moitos esforzos para afogalo ou polo menos
para que non sexa percibido) a violencia se rearma como fetiche. Nas sociedades
multitarefa adóranse varios e novos deuses: a novidade, o cambio, a
multiplicidade, o éxito, a imaxe, o ego; neles, a violencia maniféstase, cando
menos, como aspiración, como anhelo de imposición ao outro. Carente de empatía
e de discurso non ten nada que compartir e só lle vale o triunfo, superpoñerse,
ganar, ampliar o desexo. Estamos quizais ante novas sociedades politeístas? Lémbrese
que foi precisamente esta circunstancia un dos cimentos da aparición da razón.
Aberto o abismo, forza e desexo poden lanzarnos a un novo modelo de pensamento?
Pode haber pensamento fóra da razón?
Publicado no Progreso o 11-5-2019
No hay comentarios:
Publicar un comentario