Mar Carballo Cela
A palabra “humillación” vén do latín “humus” (terra), significando a acción
de tirarse ó chan para amosar a propia condición de inferioridade. Noutro tempo
esta consideración formaba parte da orde natural das cousas -cando non se
discutía a innegable superioridade dos que gobernaban pola forza- e polo tanto,
o feito de humillarse non tiña aínda un sentido moral, non era ofensivo, só
meramente indicativo dun estatus que ninguén cuestionaba. Pero as cousas foron
evolucionando, e este concepto empezou a aparecer na literatura por primeira
vez como un sentimento de desprezo a partir da Revolución Francesa. Desde
entón, desde que tomamos conciencia da igual dignidade que nos corresponde,
todos sabemos claramente o que significa sentirse humillado.
O filósofo israelí Avishai Margalit utilizou xustamente este termo para
distinguir entre sociedade civilizada e sociedade decente (“A sociedade
decente”, 1997): unha sociedade é civilizada cando os seus membros non se
humillan entre si, pero é decente cando as institucións non humillan ós
cidadáns que se atopan baixo o seu poder. A diferenza de matiz é importantísima.
O que eu me pregunto é se, igual que temos claro cando somos desprezados por
outros concidadáns, somos igualmente conscientes do desprezo desde as
institucións: nos paises que
consideramos civilizados séguense tomando decisións políticas que ocultan, aínda
nos nosos días, un pouso de desprezo cara o pobo. É frecuente calificalas de
inxustas, pero non de humillantes.
Moitas delas resúltannos evidentes e son recurrentemente denunciadas: actitudes flagrantemente discriminatorias e
degradantes, pero legais, como as concertinas nas fronteiras, a doble vara de
medir da xustiza ou as condicións laborais indignas e inhumanas.
Outras, en cambio, son máis sutís: a naturalidade, por exemplo, coa que
asumimos o luxo do que se rodea o poder,
os edificios e as celebracións, luxo que incluso aceptamos como necesario para
sentirnos representados debidamente. Ou sexa, que seguimos vinculando poder
político e riqueza e observando curiosos a ostentación que rodea ás cerimonias
e actos oficiais sen decatarnos de que non é máis que un reflexo da liña
divisoria que seguen trazando, a mesma
liña que os leva a lexislar de distinta maneira para eles e para nós.
Igualmente humillante é que artigos da constitución relativos ós nosos
dereitos, como poden ser o traballo ou a vivenda, sexan meramente retóricos
mentres outros, como o pago da débeda exterior (que nós non adquirimos), sexan
de inexcusable cumprimento. Pero en tanto que a todo isto (ó que pretenda
aproximar a gobernantes e gobernados) se lle siga chamando populismo, non hai dúbida de que
existe aínda unha distancia entre institucións e cidadáns que nos mantén lonxe
dunha sociedade decente.
Desgraciadamente, demasiadas persoas cando respiran os aires do poder (por
pequeno que este sexa) acaban distorsionando ata tal punto a visión que teñen
de si mesmos, que se cren absurdamente mellores que os demais polo mero feito
de ter control sobre eles.
Publicado no Progreso o 19-12-2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario