Mª Isabel Sánchez Corral
Define a Biblia do internauta, ou sexa a Wikipedia, a violencia como
"un tipo de interacción entre suxeitos que se manifesta naquelas condutas
ou situacións que, de forma deliberada, aprendida ou imitada, provocan ou
ameazan con facer dano ou sometemento grave ( físico, sexual, verbal ou
psicolóxico) a un individuo ou a unha colectividade; ou os afectan de tal
maneira que limitan as súas potencialidades presentes ou as futuras. Pode
producirse a través de accións e linguaxes, pero tamén de silencios e
inacciones".
Queda claro que a forza, xa sexa física ou psicolóxica aparece en distintas
definicións de violencia como o elemento central das mesmas. O dano que se
infrinxe é deliberado e demasiado a miúdo as relacións entre individuos ou de
grupo se cimentan nela. A persoa que a utiliza faino conscientemente, pois
tenta impoñer a súa vontade.
Ao longo da historia da humanidade, e en concreto da occidental, houbo
períodos moi violentos. Pero hai un tipo de violencia que se perpetúa como unha
lacra de forma sistemática. A violencia que se exerce contra as mulleres en
calquera parte do mundo e que ten como resultado unha violación, un dano
emocional e psicolóxico ou unha morte. Violencia que se ampara noutras
violencias: institucionais, mediáticas, laborais, económicas... Violencias que
alimentan a violencia contra as mulleres e nútrense simbólicamente a través de
patróns estereotipados, mensaxes, valores, íconos ou signos que transmiten e
reproducen dominación, desigualdade e discriminación nas relacións sociais,
naturalizando a subordinación da muller na sociedade.
A causa de todo esta violencia quizais estea nun concepto que nos achega
Simone de Beauvoir no seu libro O segundo sexo: a Alteridade. Para Beauvoir o
home sempre se define como "o Outro" e pola tanto á muller como
"a Alteridade". A muller está condenada a desempeñar ese papel
secundario, nunca dona do seu destino. O seu poder é precario, escrava ou
deidade: "Os homes fan os deuses, as mulleres adóranos", dicía
Frazer. A Alteridade significa nun sentido absoluto o inesencial. Non é a muller
un suxeito, non é a muller integrada na sociedade como un ser humano. A
autoridade pública ou social é exercida en calquera sociedade polos homes.
Sometida á autoridade do pai, do irmán ou do marido. O home transcende máis aló
de se mesmo a través das súas obras, a muller non. O patriarcado imponse desde
o principio dos tempos.
E continúa impoñéndose de forma violenta cando para unha moza de dezanove
anos a mellor definición de noivo é "maltratador de baixa
intensidade". E sobre todo, cando ante as cifras horribles de asasinatos
de mulleres froito da violencia machista escandalizámonos, pero continuamos
reproducindo a desigualdade a través das súas múltiples violencias.
A solución debería estar tamén nese libro de Simone de Beauvoir, tachado de
pornográfico na súa época. E o está nesta frase: "A muller non nace,
faise, constrúese e polo tanto pode ser calquera cousa".
Publicado no Progreso o 12-3-2016
No hay comentarios:
Publicar un comentario