Gonzalo Pérez López
Intentaba paliar o efecto do agrisado día invernal sobre meu estado
anímico, cando quedei atrapado nese
magma político-mediático, tan lonxe da racionalidade comunicativa habermasiana
como cerca dos principios da propaganda de Goebbels. Simplificación, informacións
fragmentarias, invención dun inimigo
común, medias verdades para facer tragable unha gran mentira, repetición
masiva de ideas simples distorsionadoras
da realidade, persuasión dunha falsa unanimidade sobre ideas que só benefician
aos propagandistas, aderezado todo coa distracción do receptor por medio de
frivolidades que apelan ó compoñente morboso, pasional e primitivo dos humanos,
forman esa densa lameira da que desesperadamente trato de liberarme.
Aplicadas esas técnicas de manipulación á situación política que deparou o
resultado das pasadas eleccións, queda flotando a ameazante mensaxe, explícita
ou implícita, do castigo de incalculables dimensións que nos espera se ousamos
transgredir a orde establecida. Dada a actitude antidemocrática, regresiva e de
desprezo á racionalidade política que isto implica, iniciei un proceso de busca
das claves que me permitiran explicala coherentemente.
Curiosamente, esa busca non me remitiu a ningún dos meus referentes
intelectuais e morais, senón que desemboquei na revista de humor, negro, iso si, Hermano
Lobo, que tentaba fintar intelixentemente
á censura tardofranquista. Nunha viñeta, o oligarca correspondente
enviaba unha mensaxe pechada á masa informe que ateigaba o auditorio: “nosotros
o el caos”. Como un resorte, a masa berrou: “el caos, el caos”, replicando o
tribuno: “es igual, también somos nosotros”
Son eles, efectivamente, os que, para evitar o caos, impuxeron a súa orde,
urdindo unha xeneralizada rede de corrupción tramada nas cloacas onde confluían
os intereses privados cos detritos do espolio das institucións públicas; os que
incrementaron a discriminación, a exclusión e a desigualdade social, que
xustificaron mediante un darwinismo social lacerante; os que avalaron o despido
fácil e a reaparición do traballador pobre; os que adelgazaron as listas do
paro a base dun traballo precario, facer horas sen remunerar e ganar menos có
subsidio de desemprego, tamén minimizado; os que propiciaron recortes en
educación, sanidade e dereitos civís que nos retrotraen ás máis escuras décadas
do século pasado; os dos impostos regresivos e a amnistía fiscal para as
grandes fortunas; os que non só manifestaron desprezo polos pobres, mulleres,
dependentes, xoves, discapacitados e calquera colectivo
vulnerable, senón que trataron de invisibilizalos, anul ándolles a autonomía e
a capacidade reivindicativa e sumíndoos na depresión e na desesperanza.
Son os mesmos que, por una parte, oficiaron de modélica sucursal das
políticas emanadas das organizacións de control capitalista como o FMI ou
o BCE, e, por outra, enchíaselles a boca
falando desa entelequia, España, figura
decorativa que nada decide, pero que lles proporcionou pingües beneficios
políticos, xa que, recorrendo ao chantaxe emocional, lograron distraer á xente da auténtica problemática
que lle afecta.
Pero van máis alá, queren sucederse a si mesmos e, como na viñeta citada,
pretenden controlar incluso a súa propia oposición, á que denominan “oposición
razoable”, botando man, sen rubor, dos rescaldos da autoinmolación da socialdemocracia en aras de facilitar a
expansión dun capitalismo disposto a fagocitar calquera opción, incluso afín,
que ouse poñer un pé fóra dos cada vez máis estreitos límites que impón.
Que podemos facer, entón? Desordenar toda esta armazón impulsando un caos
que descompoña ese cosmos pechado, esa orde monolítica e excluínte que nos
atenaza. Nada máis lonxe da miña intención que
aplicar mimeticamente a Teoría do Caos de orientación científica á interpretación
da dinámica social, pero non parece fóra de lugar achegar un concepto desa
teoría, o “efecto bolboreta”, para albiscar algunha saída liberadora. Trataríase de introducir pequenas
cuñas alternativas de reivindicación que fendan a pétrea estrutura do sistema e
que, aínda que parezan insignificantes, poden operar como detonante ético-
político para, cun crecemento exponencial dos efectos, propiciar o impacto
social expansivo desexado. Por iso, dende a miña profunda convicción da
necesidade de acceder ao que os custodios da orde chaman caos, só me queda
convidarvos a participar e entregarme de cheo a posibilitar a súa chegada.
Publicado no Progreso o 5-3-2016
No hay comentarios:
Publicar un comentario