Juan Carlos Fernández
Naveiro
Que me perdoen os puristas
dos xéneros literarios pero este non é un artigo filolóxico. Trata de
"tipos ideais", no sentido que lle deu Max Weber á expresión, modelos
que reúnen un conxunto de caracteres identificable, aínda que non se dean
exactamente así na práctica.
"A infancia é
habitualmente lírica, estamos aínda inflamados de ego, somos egocéntricos e os
sentimentos propios actúan como unha barreira infranqueable. Nos nenos é
esperable que estean á merced dos fluidos que percorren o medio interno —a súa
bendita heteronomía—, pero de maiores iso é bastante máis molesto, aínda que
non por iso menos frecuente; nas rúas, oficinas e redes sociais proliferan
cansinos cantos a min mesmo" (con perdón de Walt Whitman) que enxalzan as
virtudes supostas de calquera, xente polo xeral propensa a estar airada e ser
intransixente. A polarización e o radicalismo serían síntomas da mala lírica
destes tempos.
Se os líricos viven na
inxenuidade de crer que os seus sentimentos son o real, os épicos teñen a
arrogancia (propia da xuventude) de crerse investidos dun relato (‘epos’) que o
explica todo e para todo atopa dentro del xustificación apropiada, todo revirte
a autoconfirmar as opinións previas. O épico deu o paso á razón, pero se
embarca nunha razón delirante, cega e xorda a todo o que non sexa ela mesma;
pasou do eu ao nós, pero da curso a un nós excluinte. Decreta a insuficiencia
do real e crese investido dunha misión redentora. Mentres o lírico tende a
recluirse no privado e a considerar que non hai nada máis alá (algo moi propio
da infantilización da sociedade de consumo), o épico tende a invadir o público
co seu relato e afogar a disidencia privada. No límite son «o zombi e o
fanático», figuras coas que hai anos remataba Alain Finkielkraut o célebre e
polémico libro ‘La derrota del pensamiento’.
Máis alá da exaltación do
sentimento e da opinión queda o estilo dramático, a construción dun equilibrio
inestable entre o privado e o público, entre o sentimento e a razón, a serena
desesperación da madurez, o drama de vivir. Finalmente somos personaxes entre
personaxes, portamos identidades precarias que só se definen polos seus actos e
palabras, mentres o ego vese continuamente exposto ás contixencias dos outros,
precisado de se reconfigurar, como un relato inacabado.
O estilo dramático oscila á
súa vez entre dous extremos antagónicos, o tráxico e o cómico, que tamén poden
mesturarse nun único estilo (traxicómico). Son dúas formas de saírse dos corsés
da identidade, de expoñela a forzas que nos desbordan e nos cuestionan. Por eso
o dramático é autocrítico, virtude da que son rigorosamente incapaces os
líricos e os épicos; porque repara en que nin os sentimentos privados nin a
razón común son materia suficiente para construir un refuxio que poida ser
habitado e compartido.
Para iso é preciso romper as
propias cadeas; para transcender as alturas do idealismo centrado no
"ego" (no extremo: para fuxir do despotismo autista do zombi e o
fanático), Deleuze distinguía dous modelos, por un lado o discurso das
profundidades, o tráxico que nos abisma no indiferenciado, e polo outro o
humor, un discurso que transcorre nas superficies e non se deixa atrapar por
ningunha significación ríxida, discurso do absoluto singular. Pero opóñense
menos do que poidera parecer porque ambos exploran límites, constatan o
inabarcable do destino humano, o radical absurdo de vivir.
Son estilos de pensar pero
ante todo son estilos de vida. Todos somos en grao variable líricos, épicos ou
dramáticos según épocas ou circunstancias, e xestionamos como podemos esas
mesturas. Que cada quen avalíe a súa figura no espello. Do que se trata, como
lle di Marco Polo a Kublai Khan ao final de ‘Las ciudades invisibles’ de Italo
Calvino, é de "saber recoñecer quen e que, no medio do inferno, non é
inferno, e facelo durar e darlle espazo". Pero non é tanto unha elección
como unha aprendizaxe.
Publicado no Progreso o 20-1-2018
No hay comentarios:
Publicar un comentario