María Isabel Sánchez Corral
Quizais este tema sexa xa coñecido, eu mesma
escribín varios artigos sobre esta temática ou tocando aspectos que forman
parte del: o patriarcado. Pero non podo deixar de escribir sobre isto cando no
2017 en España foron asasinadas 52 mulleres, segundo as estatísticas oficiais e
97 cando falamos de feminicidios fose do campo da oficialidade e as súas
regras.
A pregunta ante o horror é sempre a mesma,
por que? Pero ante ela, uns non queren responder e a outras non se lles
escoita. Os uns son parte do problema, pois non se cuestionan a estrutura
patriarcal que conforma unha sociedade cuxa base se asenta no poder do pai de
familia, e onde as mulleres están sometidas e son dominadas polos homes.
O home a través da cultura debe dominar a
natureza e polo tanto, dominar á muller que considera o natural fronte a el,
que representa a cultura. A muller representa a familia e a esfera privada
fronte ao home, que representa a sociedade e o ámbito público. Todo isto
transmitiuse a través de diferentes mitos, neles as mulleres aparecemos como un
castigo, personificamos a maldade e a perfidia. Pandora é creada por Hefesto e
outros deuses, baixo as ordes de Zeus, para castigar o roubo do lume por parte
de Prometeo.
Os homes terían lume a cambio dun belo
mal: Pandora. E ela que era bela, mentireira, sedutora, intelixente, voluble e
curiosa abriu a caixa que contiña os males humanos que se esparcieron por toda
a Terra: a enfermidade, a pobreza, a vellez, as pragas, o odio, os vicios, a
violencia, a tristeza… Todas as mulleres somos as herdeiras de Pandora:
"Dela procede a liñaxe das mulleres, pois funesta é a liñaxe e a estirpe
das mulleres" (Hesíodo).
Non se quedan atrás os relatos doutras
relixións. O Antigo Testamento no seu libro do Xénese relata como Eva, unha
muller, traizoa, mente, engana e peca pola súa curiosidade mal sana. A partir
de aí para o home acabouse o paraíso, pero tiña a quen botar a culpa da súa
desgraza, a unha muller.
O patriarcado e a sociedade
retroalimentáronse na súa xénese e desenvolvemento. A sociedade técese a través
das familias, estas fundaméntanse en relacións exogámicas e no intercambio das
mulleres para cumprir co tabú do incesto, segundo Lévi Strauss. Un home non se
casa coa súa filla, pero dálla a outro home co que establece unha relación
entre dúas familias. As mulleres son moeda de cambio, a través delas técese a
sociedade de forma artificial, de vínculos non consanguíneos. O home ao mesmo
tempo que xeraba sociedade xeraba patriarcado.
Podemos pensar que isto se daba nas
primeiras sociedades primitivas, pero non. O patriarcado é unha estrutura que
percorre a historia. É verdade, que as condicións das mulleres variaron ao
longo da historia e mesmo podemos dicir que nalgún aspecto melloraron
dependendo da cultura da que falemos. Pero as mulleres seguen sufrindo a
dominación e a desigualdade por parte dos homes; isto non se podería entender
sen explicar o patriarcado como alicerce da sociedade. A súa manifestación máis
visible son os feminicidios que só mostran unha cara, a da morte. A outra, a
dos malos tratos continuados, a violencia psicolóxica, a agresión sexual, a
violación, a ablación, a lapidación, o estigma menstrual, a explotación sexual
non se ve tanto, e ás veces, esquécese á vez que apagamos a TV ou nos
desconectamos da internet.
O Estado tamén exerce violencia contra as
mulleres cando permite ou fomenta a desigualdade, a brecha salarial, a pobreza,
a precariedade, a carga do traballo reprodutivo, os asasinatos de mulleres.
Porque a súa estrutura é patriarcal e o patriarcado, como estrutura que é,
subxace a fenómenos diferentes en sociedades e épocas diferentes. Tendo unha
única consecuencia, a dominación e a desigualdade das mulleres. A desigualdade
alimenta ao capital. Son as mulleres, na súa maioría, as que realizan o
traballo reprodutivo e incorpóranse ao mercado laboral nas peores condicións de
subalternidad e precariedade, nun mundo onde o home puxo as normas e cre que
pode seguir facéndoo.
Cincuenta e dous asasinatos ou noventa e
oito feminicidios, dúas lecturas: a do sistema e a feminista. Isto é o que nos
permite ver como esa estrutura patriarcal mantense e interpreta uns feitos
baixo a lectura de violencia con ou sen vínculo afectivo de parella ou
exparella. A violencia que sufrimos as mulleres se non hai ou houbo vínculo
afectivo parece ser que non é violencia de xénero. As violencias que
invisibiliza o sistema non son violencia.
A medida póñena eles, o que é e o que non
é violencia dítao o patriarcado. Polo tanto, non esperemos deles nin unha
solución nin ningún cambio ao cal non se vexan obrigados, custa perder
privilexios. Serán as outras, as alteridades, as mulleres feministas e os seus
aliados as que busquen e atopen outros modelos, outras comunidades.
Publicado no Progreso o 13-1-2018
No hay comentarios:
Publicar un comentario