Gonzalo Pérez
Que parte das nosas vivencias, actitudes e comportamentos non teñen
especial transcendencia para o devir da humanidade parece incuestionable. Pero
unha cousa son os aspectos triviais que, xunto cos relevantes, forman parte
dese conglomerado complexo que constitúe o ser humano e outra é que o
intranscendente, o banal, solape, falsee e acabe por anular os aspectos básicos
para a nosa realización persoal. Esta imposición actual do insubstancial non é casual,
senón que responde ao emprego da banalización como arma política pola elite
dominante.
Ao triunfo do banal hai que engadirlle a conversión do relevante en
efémero, a fugacidade das mensaxes e propostas sobre todo o que realmente nos
afecta como potenciais cidadáns a nivel económico, social, cultural e moral,
que esixirían unha fonda reflexión, pero que, antes de descodificalas para
realizala, se volatilizan. Colaboradores necesarios para conseguilo son os
medios afíns ao poder, que son a maioría daqueles aos que a poboación ten
acceso masivo.
Se observamos os elevados niveis de audiencia de programas das televisións
públicas e privadas con vocación exclusivamente alienante, as portadas dos
periódicos, o exército de tertulianos, ideoloxicamente monolíticos, que,
ademais de terxiversar a realidade, son capaces de elevar á categoría de debate
intelectual unha bobada e converter en banal o máis transcendente, se
analizamos parte do que se converte en viral nas redes sociais, podemos inferir
que o mundo globalizado non é tan aberto como nolo debuxan e o universo
actitudinal e discursivo de moitas persoas queda circunscrito a actuar segundo
unha serie de decisións alleas a súa vontade.
Un periódico que presume de serio, solapando o deterioro social, político e
institucional que nos circunda, titula con gran alarde tipográfico: "La
sombra de fraude planea sobre MasterChef por una nueva expulsión más que
injusta". Un reputado diario dixital, aludindo á "inxustiza"
anterior, remata: "Los espectadores están desolados por la marcha de otro
favorito". Desisto, non hai pudor.
Trátase de apartar os cidadáns do interese polo público, polo de todos, que
é a maneira de desinteresarnos por nós mesmos, renunciando á capacidade para
decidir sobre o que nos incumbe, dando carta branca para que o fagan por nós os
que din representarnos nesta esvaecida democracia. Sen isogoría nin isonomía na
práctica, cunha desigualdade social crecente, só cabe falar de plutocracia.
Calquera intento orientado a activar a democracia participativa é demonizado
mediante cualificativos confusos aos que dotan dunha connotación pexorativa a
base de mensaxes que, como gota china, os adláteres da oligarquía, únicos con
plataformas capaces de difundilos, repiten insistentemente. Atrapada a
potencial cidadanía nesta conxuntura que lle impide facer efectiva a súa
condición, o resultado final é o abrazo á frivolidade e a idolatría da
estupidez como o escape fácil ao fracaso no intento de interpretar
racionalmente a realidade e o medo inconsciente a non ser capaces de arbitrar
algunha estratexia para dominala, lexitimando así ao poder e confirmando o
éxito da operación narcotizante emprendida por este.
Así, abrazar a estupidez reinante non é algo natural senón resultado dunha
aprendizaxe social que obedece a unha estratexia política exterminadora do
pensamento libre e autónomo.
Poñamos un par de exemplos paradigmáticos do estado da cuestión que nos
ocupa.
Un sería a evolución no tratamento dado aos 'ninis', neoloxismo para
describir as persoas mozas que nin estudan ni traballan. Produce perplexidade a
deriva que foi tomando o uso da palabra, que pasou de describir un grave
problema de exclusión social, responsabilidade exclusiva dos que defenden o
modelo neoliberal, a empregarse para estigmatizar os que a padecen, como se
fose un estado voluntario, sendo obxecto de chistes, insinuacións despectivas e
unha frivolización incompatible con la gravidade e a magnitude deste problema
social menosprezado por quen ten a responsabilidade de resolvelo.
Outro, a pretendida análise da recente moción de censura. Parece evidente
que, aínda que foran tan reviradas as intencións de quen a presentou como
proclamaron os coristas do poder, nunca anularían a esixencia moral da súa
presentación. Tras a máis concluinte exposición de motivos para presentala
escoitada no Parlamento, o censurado eludiu responder aos multiformes casos de
corrupción que lle afectan, refuxiándose en grazas frívolas e nunha vergonzosa
concatenación de falacias ad hominem. Despois disto, os turiferarios mediáticos
desprazaron o interese cara ao fracaso numérico da moción e ao anecdotario
parlamentario, transmitindo implícita ou explicitamente a idea de que moción
superada, corrupción normalizada.
Abocáronnos a un estado de baleiro e indixencia intelectual desde onde é
moi fácil deslizarse cara á indiferenza e á irresponsabilidade observable por
onde queira, ata acabar asumindo o moral e civicamente inasumible.
Con este panorama, a quen lle pode estrañar que a banalización e a
estupidez medren exponencialmente?
Publicado no Progreso o 1-7-2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario