Isabel Sánchez Corral
Cando falamos da evolución humana e nos preguntamos polo proceso de
hominización a comunidade científica nos resposta que este é, a transformación
do animal en ser humano. Relátannos a hominización corporal centrada no eixo
pes-mans-cerebro. A posicición ergueita permanente, a liberación das mans das
funcións locomotoras para converterse en órganos para manipular e asir
obxectos. Todo isto unido ao desenvolvemento e perfeccionamento do cerebro.
Aínda así, poderíamos explicar a sobrevivencia de individuos como, por
exemplo, o homo habilis con pouco máis de 1,30 centímetros de altura e 40
quilos de peso fronte a un tigre dentes de sabre cun peso de 400 quilos?
Para poder entendelo debemos falar dun dobre proceso. Ao carón desta
evolución biolóxica deuse a humanización ou xurdimento e desenvovemento da
cultura. Prodúcese xunto a hominización corporal a humanización psíquico
social. O pensamento, a linguaxe ían desenvolvéndose e perfeccionándose ao
mesmo tempo que os cambios corporais, coma se tratara dun proceso en bucle. É a
xuvenilización da nosa especie, o defecto que nos fixo ter o encéfalo máis
grande e polo tanto linguaxe, sociabilidade e variedade de comportamentos. A
axuda colectiva, a extratexia, a ausencia de celo nas femias e o nacemento
inmaturo forman parte tamén dese proceso.
O nacemento inmaturo na nosa especie xenera diferenzas radicais fronte a
outras especies. Os coidados por parte dos proxenitores e a comunidade teñen
que ser minuciosos para que esa criatura sobreviva nun mundo hostil. Hoxe segue
sendo así, a criatura ao nacer é introducida pola familia, o clan ou a
comunidade á sociedade na que lle tocou vivir. Ese novo membro aprende por
imitación, premio —castigo as normas, costumes, valores, crenzas, etc— da súa
comunidade. E a cultura, no seu sentido antropolóxico, non morre nese clan, nesa
comunidade ou nese territorio senón que se reproduce, cambia, difúndese ou se
transforma no mellor dos casos. Porque fomos capaces de xerar cultura e
transmitila, xeración tras xeración, é polo que sobrevivimos como especie.
Estes 'defectos' que nos caracterizan como especie nos xeneraron unhas
utilidades no seu momento na loita pola sobrevivencia, pero se falamos de
inmadurez xa non biolóxica senón social, o problema tórnase outro e o que puido
axudarnos, agora nunha sociedade complexa pode ser un problema. Vivimos nunha
sociedade cada vez máis tecnificada, tecnolóxica, que cultiva o culto á
novidade. Unha sociedade que non necesita coñecementos, todo está na internet a
través dunha pantalla de móbil, de computador, de algo. Obteño información en
tres segundos e a esquezo en dous. Unha sociedade onde parte dos seus membros
están altamente especializados. Podemos construir e utilizar moi ben desde
automatismos para cadeas de montaxe, ata teorizar sobre as mellores obras
literarias e realizar os mellores diagnósticos médicos. Pero aí queda todo. O
problema está nesas persoas altamente cualificadas, pero incapaces de ter unha
visión global da realidade que lles rodea e menos de facer unha lectura crítica
da mesma.
O cidadán/á que mira e non entende, que ri dos gazapos do político de
quenda sen fixarse nin no que di, nin no que fai, nin no que pasa ao seu redor
embobado por un sistema que o utiliza para autolexitimarse. Embobados/as ante
dispositivos que nos axudan e nos entreteñen pasando a formar parte das nosas
vidas, as cales se configuran en redes sociais. Cuantifico a miña felicidade en
"me gustas" e retweets, e a miña sociabilidade nas solicitudes de
amizade recibidas no meu Facebook ou nas reaccións dos meus comentarios nos
distintos grupos de Whatsapp aos que pertenzo. Deprímome senón teño seguidores
en Instagram ou na miña canle de Youtube. Xa non leo as noticias, cólgoas nas
redes sociais e así todo o mundo entérase de que estou enterada, aínda que non
me entere de nada. Somos como adolescentes que se beben a súa primeira cervexa
ou se fuman o seu primeiro porro pensando que son os primeiros e únicos en
facelo. Cal adolescente nos marabillamos e vanagloriamos das nosas ocorrencias,
cando a rebeldía só supón unha pose. Rexeitamos todo o anterior non porque nos
oprima e non nos deixe avanzar senón por non ser 'novo'. Deixamos de profundar,
de aprender, de interrogarnos, de rebelarnos...
O 'síndrome do adolescente' impregna a nosa sociedade. Cando só tiña que
ser unha etapa de ruptura con ese mundo de adultos en busca da propia
identidade, en busca dun lugar no mundo, tórnase nunha estadía continua. Sobre
todo nesa parte da sociedade que pretende ser o faroliño que nos guíe cara un
lugar máis xusto. Intentan desbotar o anterior como caduco; pero non todo o anterior
é desbotable, non o que nos axuda a entendernos e ler o presente para actuar
nun futuro.
Publicado no Progreso o 8-7-2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario