Mar Carballo Cela
Á luz das investigacións realizadas pola neurociencia sobre a tan prezada
liberdade humana, parece que esta se quede simplemente nun espellismo: cando
pensamos estar tomando unha decisión, o que realmente sucede é que tomamos
conciencia do que o noso cerebro xa decidiu inconscientemente medio segundo
antes, o cal nos converte en meros autómatas que executan ordes procedentes
dalgún lugar ignoto da nosa actividade mental. Sendo así, o único que nos queda
é sentirnos libres, aínda que non o sexamos realmente (xa que, sen decisión
consciente, non podemos falar de liberade); pero, sexamos ou non libres, este
sentimento é o suficientemente poderoso para organizar sobre el a nosa vida
moral e política. Falamos, claro está, da liberdade interior da nosa vontade,
esa sen a cal perdería sentido toda responsabilidade: como imos responsabilizar
a ninguén dos seus actos se non é libre de decidir? Debemos aceptar, por conseguinte, que é un
sentimento compartido (descoñecemos se é un feito obxectivo) aquelo que nos
serve para edificar todo o aparello normativo da nosa vida social.
Á luz do que sabemos hoxe xa non é posible seguir ignorando a importancia
das emocións -que ata agora confrontabamos ó superior poder da razón-, e
continuar pensando que a racionalidade ven a ordenar socialmente o que as
incontroladas paixóns desbaratan. A razón entrelázase coas emocións e, en
moitas ocasións, non é máis que un recurso para dar xustificación ó que sentimos, ou, como dicía
Nietzsche , “os nosos pensamentos son as sombras dos nosos sentimentos, sempre
máis escuros, máis vans, máis sinxelos que estes”. Todo o entramado normativo
das leis e as convencións sociais, o que se ten como paradigma da racionalidade
humana, descansa sobre o que move a actuar a calquera animal: a emoción, o
sentir. O sentimento de vinganza está detrás das penas e castigos que a lei
impón ós que nos ocasionan algún dano, pero tamén nos reconforta sentir a
satisfacción causada por unha reparación xusta;
o desprezo cara algúns colectivos humanos regulou historicamente o rexeitamento
e a opresión que se exerceu sobre eles; o medo a un inimigo separounos de
outros pobos, e a necesidade de
protección uniunos cos nosos.
Se avanzamos cara un mundo de dereitos e solidariedade foi porque houbo
xente que non soportou máis a humillación ou o abandono, e se indignou e loitou
por vivir mellor; e se caemos en fanatismos é pola máis manipulable das
emocións; o medo.
Pero, malia isto, seguimos oíndo con total naturalidade que as boas
solucións veñen cando se impón a racionalidade, cando deberiamos dicir máis ben
que as boas solucións veñen cando se impoñen as boas emocións: a xenerosidade,
a empatía, a humildade, o amor… Cando o que se impón é o orgullo, a envexa, o
pánico ou o desprezo, a vida social convérsese nun inferno. A batalla dáse
sempre entre emocións, emocións que interactúan permanentemente coas crenzas e
os pensamentos. Por iso debemos procurar -polo que imos aprendendo da
experiencia e axudándonos da reflexión- cultivar socialmente aquelas que nos
proporcionen unha vida boa, algo que xa aconsellaba Aristóteles.
Sentir vergoña, por exemplo, forma parte da nosa natureza. A miúdo foi a
clave na educación para que certos grupos humanos se infravalorasen e non
ousasen rebelarse contra un destino que outros lles impoñían (as mulleres fomos
historicamente vítimas deste sentimento, avergoñándonos de moitas das nosas
calidades, ademais de ser “acusadas” de rexirnos polo “desorde paixoal”); pero
podemos ensinar a sentir vergoña cando ocasionamos sufrimento a outros, ou por
corrompernos cando actuamos contra o interese público, todo depende do modelo
social co que consideremos debemos identificarnos.
Publicado no Progreso o 21-10-2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario