José Domingo de Prada
Vivimos no presente. A nosa vida é, mentres dure, pura actualidade. Como
tal a tratamos, executándoa ao compás do acontecer, quérese dicir, bailando a
música que toca, a que soa, a que nos poñen.
Bailar -vivir- é levar o ritmo, moverse ao compás. Nós levamos a vida como
toca, acompasada ao ritmo que nos marcan, se non queremos dar a nota. A
continuidade rítmica se vive emocionalmente, é subxectiva, espontánea, propia.
Son eu quen decide moverse ao ritmo dos tempos e pasar así desapercibido entre
outros movementos acompasados, actuais; clónicos do meu? Non fan falta
espellos, todos os movementos declinan polo mesmo paralaxe aparente: o que
marcan os tempos que corren. Nada máis igual nin máis repetitivo que a
esixencia rítmica do compás.
Jacobo Muñoz di que a filosofía é “unha diagnose multifocal do presente”, e
iso ponnos ante o problema do cambio de enfoque, do cambio de ritmo. Xa sabemos
que quen non enfoca ben distorsiona e perde nitidez; como quen non afina ben,
que acaba desentoando e ata perde a harmonía. Ao fin, se acaban por superpoñer
planos, como se fan soar músicas diferentes; algunhas incluso renxen. Se
declinamos da actualidade que nos toca e cambiamos de foco -ou de música- entón
veremos outras estrelas, aportacións do cambio de enfoque? problemas de
paralaxe? lumes fatuos? Para os
directores da orquestra lumes fatuos, para os músicos liberdade, para o público
caos e para os que danzamos na escena da vida, estrelas novas. En calquera caso,
o cambio de foco provoca tamén cambio nas sombras e é extremadamente importante
para darse conta de que as sombras non son a realidade. Os prisioneiros
platónicos que estaban permanentemente baixo o mesmo foco e observando desde o
mesmo plano confundíanas coa realidade. Que non terían discorrido aqueles
prisioneiros se lles chegan a cambiar o plano do lume sequera unha vez! E se
lles chegan a poñer música!
O problema deste espectáculo está entón en percibir as diferencias, que se
perden nun movemento inaprensible, bailando todos ao mesmo ritmo, iluminados
baixo os mesmos focos, uniformizados cos mesmos pasos de baile e a mesma
claridade, pero crendo que somos nós os que marcamos o compás e os que miramos o que queremos ver. Theodor
Adorno advírtenos que as diferenzas son absorbidas pola “unidade de época”.
Resulta así que, visto en perspectiva, os movementos particulares se perden, e
só se percibe o baile dos tempos, algo así coma un pequeno resplandor, apenas
unha penumbra, un rumor de fondo. Co importantes que somos mentres vivimos, que
pouca cousa cando o deixamos.
Se todo isto xa pasaba no mundo clásico e perfectamente ordenado, que non
se poderá dicir do presente? Líquido segundo Bauman, case translúcido e
distorsionador aínda que el se pretenda transparente -o da transparencia é unha falsa estrutura ideolóxica, unha
actualización do panóptico de Bentham nas sociedades dixitais e que utilizan
para vixiarnos mentres nos imaxinamos libres, como sinala Byung-Chul Han-.
Nunca fomos tan fráxiles como somos nestas sociedades posmodernas, e iso
ocorre porque nunca estivemos tan
expostos á mirada dos demais. Esa mirada curiosa fainos perder intimidade e con
ela pérdese o individuo. Nesta situación déixanos a sociedade do espectáculo,
agobiados por manter o ritmo e mirar o que se nos mostra. Byung-Chul Han di que
no espectáculo se perde o respecto, a mirada distanciada que aparta o mirar
curioso. No espectáculo global vivimos degradados por ser actores e fisgóns ao
mesmo tempo. Danzantes que observan á vez que son observados. É este o motivo
polo que o público pasa a apropiarse do privado polo que a intimidade privada
se pode vender ao público. Esta confusión anúlanos e destrúenos, deixándonos
expostos a perdernos, a decaer na nosa identidade confundíndoa coa que nos
venden. Pero, ganancia dos novos tempos, xa non nos teñen que obrigar a ver nin
aceptar o imaxinario colectivo no que nos perdemos, agora prestámonos nós a
facelo de bo grado.
Publicado no Progreso o 30-9-2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario