Juan Carlos Fernández Naveiro
Teño
amigos moi precavidos que presumen de GPS e non saben o que é perderse nas
estradas. Eu non estou por principio contra os avances da tecnoloxía, pero
cando falamos deso sempre penso nos tecedores que según McLuhan perderon
habilidade manual cando apareceron os telares mecánicos, ou nos placeres
difíciles do viaxeiro a pé, porque toda ferramenta é en parte anestésica e
acaba por adormecer a parte do corpo que amplifica. Todo é cuestión de balance
entre o que se gana e o que se perde, e o mesmo vale para a experiencia de
viaxar.
A
condición contemporánea está definida máis polo cambio, a movilidade e os
traxectos que por unha permanencia que se nos antolla claustrofóbica e pesada,
da que buscamos distraernos e que sempre acaba por quedar atrás, noutro lugar.
Mudamos de traballo, de cidade, de vida; abandonamos o nomadismo ancestral para
ser históricos, transitorios, provisionais. Somos nómadas doutro xeito.
A
deslocalización non é solo unha estratexia económica senón unha nova condición
do espazo, desvinculado do lugar; proliferan os lugares sen delimitación
espacial, ocupados por errantes de todo tipo (executivos, traballadores do
transporte, refuxiados), os non lugares como lles chamou o antropólogo Marc
Augé, que se repiten con pequenas variacións en calquera parte, hoteis,
estacións, aeroportos, supermercados, zonas de tránsito que acollen aos
individuos nun espazo falsamente común pero en realidade solitario e anónimo;
lugares literalmente dislocados que constitúen a condición esencial do turista moderno.
Pero
equivócase quen vexa no turista a condición móbil do home moderno, quen pense
que o turismo expresa unha vontade errante. Cómpre que o turista se mire no
espello e se recoñeza ante todo como un consumidor voraz. Mentres un viaxeiro
aspira a descubrir novidades e a enriquecerse con elas, a construír a súa
identidade cos seus propios traxectos sen regreso posible -non se pode desandar-,
o turista está animado polos praceres da verificación, busca recoñecerse alí
onde se atopa, confirmarse na súa identidade previa. Lévi-Strauss se lamentaba
de que o viaxeiro moderno se sorprende menos e recoñece máis, e iso que aínda
non falaba do turismo de masas senón das dificultades para atoparse coa
extrañeza do outro nunha civilización proliferante e sobreexcitada que
trastornou para sempre o silencio dos mares.
Viaxar
é cada vez máis difícil; paradóxicamente, é máis difícil como experiencia
cantas máis facilidades hai para organizala. Pero nin así se pode acabar cun
nomadismo constitutivo que busca formas de expresión. O turismo viría a
domesticar (subxectivamente) a furia conquistadora e depredadora que, por outra
parte, é (obxectivamente) confirmada e ampliada polo turismo masivo. «A
violación e o saqueo foron as formas orixinais do turismo», di Hakim Bey (nun
fermoso ensaio traducido ao galego, Alén
do turismo. A viaxe intencional).
Nas
antípodas do turismo, Hakim Bey defende unha arte de viaxar (inspirada na
mística sufí) que está máis cerca das peregrinaxes e ansias de mellora, das
aventuras e as permanentes razóns comerciais. Somos seres de diáspora, e para
afrontala aporta dúas claves de viaxe: darlle atención aos signos que enchen o
mundo, e aterse ás leis da hospitalidade. Abrirse ao mundo antes que tratar de
reducilo a imaxes inmóbiles encerradas nunha cámara, dispostas para o consumo
privado e alimento do propio narcisismo.
Eu non
estou contra o uso dos GPS pero cadaquén ten que atopar a súa experiencia de
viaxe e mesmo afrontar a posibilidade de perderse; ocorre ás veces aínda sen
saír da casa, como unha viaxe inmóvil, sempre que non se malgaste o espectáculo
ordinario do real.
Todo é
cuestión de balance, ser consciente do que se gaña e do que se perde. Peter
Handke fixo un eloxio do cansancio porque afrouxa as ataduras do eu e crea
espazos de non-dominación; as experiencias de viaxe someten o corpo a un
tensionamento físico que pode ter un parecido efecto liberador, pero non é
fácil, non é fácil abrir intervalos que despracen o centro de gravidade desde o
eu cara a exterioridade das cousas, sobre todo se a viaxe se convirte nunha
experiencia estereotipada e clónica.
Ademáis
están os nosos límites e debilidades que afloran, a soledade aínda compartida
das habitacións de hotel e as largas esperas nos halls enormes dos aeroportos.
Por eso di Marc Augé que os non-lugares son o contrario da utopía.
Publicado no Progreso o 25-7-2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario