Juan Carlos F. Naveiro
"Podería disparar a xente na Quinta Avenida e non perdería
votos", esta é unha máis das arroutadas de Donald Trump, o virtual
candidato republicano á presidencia dos Estados Unidos. Menos mal que é pouco
probable que esa oratoria desbocada o leve a ser o próximo presidente
norteamericano, pero todo é posible. Desde logo sería un mal signo que despois
do primeiro presidente negro, un Obama ao fin e ao cabo progresista, alguén tan
declaradamente machista e xenófobo alcanzase tal cota de poder. Así que
agarremos a ocasión e non deixemos que a realidade dun desenlace máis
previsible a favor de Hillary Clinton frustre un artigo sobre Trump, que de
todos modos vai ser un dos personaxes do ano.
Casi son o de menos o seu ultraconservadurismo social –para os demais, non
para el, amigo confeso do porno– e o seu illacionismo internacional, que pode
ser tan de ocasión como o que defendera George W. Bush cando chegou á
presidencia en 2000, e aos poucos meses o 11-S o levou a comenzar a nova orde
mundial nas montañas de Afganistán.
Hoxe sabemos que iso da nova orde mundial era un sarcasmo que Obama non vai
a dar reparado, xa ten abondo con salvar a súa imaxe ante a historia. Cando a
política non ofrece alternativas de discusión ao sistema de fluxo do capital
chegamos ao dominio puro do espectáculo, no que o paso seguinte é a farsa; aí
pode destacar xente como Trump, da nobre estirpe de Berlusconi pasado polo
rancio matonismo americano, capaz de poñer un muro con México e despois
pasarlle a factura. Xa o advertía Guy Debord en 1967, o espectáculo é un paso
lóxico do sistema de producción do capital, a súa sustancia finalmente desnuda,
e baleira, puro simulacro que produce "sociedades perfectas para ser
gobernadas". Parece mentira que a Debord só se lle poida obxetar o seu
optimismo.
"A historia repítese dúas veces, primeiro como traxedia e despois como
farsa", dixo Marx comentando a Hegel en El Dieciocho Brumario de Luis Bonaparte, publicado polos obreiros alemáns en Nova York en 1852, unha disección do golpe de Estado do sobriño de Napoleón.
De primeiro a traxedia, que se incuba na heroica dos grandes acontecementos
e as palabras solemnes. Nos inicios do neoliberalismo o actor-presidente Ronald
Reagan emprendeu o combate final contra o comunismo a base de desregulación
financeira (a chamada reaganomics) e desprazamento da liña de frente ao espazo exterior, coa
"iniciativa de defensa estratéxica" coñecida como "guerra das
galaxias". Como George W. Bush, que iniciou o século XXI coa cruzada
contra o terror e por unha nova orde mundial, políticas megalómanas forxadas
con paixóns demoledoras.
Así que despois ven a farsa. Con Trump chega outra vez a promesa do soño
americano, "máis grande, mellor e máis forte que nunca", pero a
música agora desentona, soa a ridículo remake, lumes de artificio dun ritual
mediático que movería á risa se non cabalgase na onda populista que arrasa nas
democracias castigadas pola crise; se non explotase os instintos racistas como
remedio do descontento que se extende como mancha de aceite no mar revolto da
precariedade.
Combinada cos fluxos migratorios e as perspectivas da perda de estatus na
competencia global, o famoso declive americano, a farsa de Trump é todo un
perigo: aínda que perda quedará a semente, e seguirán a ter éxito, como xa
ocorre na Europa máis acomodada, as reaccións á defensiva que enxalcen un novo
tirano. Xa o dicía Platón acerca do destino autoritario da democracia. Entón
haberá alguén disposto a recoller os froitos e serán os Viktor Orbán ou as
Marine Le Pen os que provoquen unha risa moi negra.
Publicado no Progreso o 21-5-2016
No hay comentarios:
Publicar un comentario