José Domingo de Prada
A preocupación polo futuro e a súa dependencia do presente parece unha
constante da humanidade e, por suposto, da filosofía. Así, Hegel, pensador no
que culmina o idealismo alemán, pensa que estamos atados ao presente cando di
que ninguén pode saltar alén da súa propia época. Pouco despois Marx, un dos
seus “discípulos díscolos” (idealista en tanto que discípulo e materialista en
canto que díscolo) concretará esta expresión afirmando que a humanidade só
atende aqueles problemas que está en condicións de resolver.
É unha mágoa que estes pensadores teñan razón e non poidamos adiantar
solucións case inminentes, pois na sociedade actual estase a dar unha
aglomeración de factores que permite supoñer que agromarán novas formas de
actuación, novos modelos sociais e novos tipos humanos.
Evidentemente, todo agromar prodúcese rachando coas vellas estruturas, que
por un lado protexen, pero por outro oprimen ese primeiro xermolo que debe
crecer e independizarse. Observamos como nesta sociedade estamos ante unha
esperanza de cambio. Non podemos, sen embargo, esperar que isto ocorra de forma
doce e pracenteira. Para que se realice haberá que rachar moldes, abandonar
vellas ideas, deixar atrás un regueiro de mortos (dende logo intelectuais e
tamén físicos, pois adoita necesitarse que perezan xeracións completas para que
se asenten algúns cambios nas sociedades, e isto vai contra a vaidade actual de
crernos imprescindibles). Todo camiño que conduza a algo novo estará repleto de
resistencias e atrancos para impedir que medren elementos que poidan desprazar
a quen xa ocupa o centro. Estes atrancos son o pensamento de cada época, a
historia, o que vemos como evidente, os prexuízos en suma, un lastre que ao atarnos,
impídenos saltar alén da nosa época.
Marx, máis práctico, aporta sobre a máxima de Hegel a intuición de que
xurdirán novos tempos na medida que atopemos novas solucións para vellos
problemas, o que nos levará, a súa vez, a xerar outros problemas novos, que
tamén precisarán estratexias novidosas. Serán posibles novas formas de vida só,
se se atopan novas formas de pensar. A sociedade materialízase nos problemas
que ve, que podían estar aí sen que ninguén se decatara, pero que entran no
corpo social no momento no que se adquire conciencia deles.
Pensémonos hoxe, pensemos como esta sociedade enfronta os problemas.
Observamos como nuns temas se avanza e noutros se retrocede, como se gaña ou
perde conciencia sobre os mesmos ou como reaparecen cando non se solucionan. A
conclusión é que nin a historia, nin as sociedades, nin os individuos, son
lineais. Os avances decaen moitas veces por retrocesos conformistas, apatías
abúlicas ou desamparo do compromiso. Problemas vellos volven a facerse
presentes, outros postergámolos e teranse que resolver con estruturas
diferentes ás que utilizamos agora. Podemos intuír algúns deles e algunha
solución, pero aínda carecemos de respostas. Cuestións como a desigualdade no
acceso á riqueza, novas e complexas formas de violencia, cambio climático,
manipulación ideolóxica, fenda tecnolóxica, devastación moral,... son
inabarcables para nós, pois estamos pechados na nosa época, na nosa visión
limitada da realidade. É por isto que as respostas terán que vir da man de
novas xeracións que sexan capaces de atender ao que nós non logramos resolver,
moitas veces nin expoñer. Herdarán vellos problemas, amarras que os aten a súa
época, a non seren que atopen respostas novas e rachen con nosos prexuízos e
con nós.
Publicado no Progreso o 4-6-2016
No hay comentarios:
Publicar un comentario