Juan Carlos Fernández Naveiro
Non hai tanto que o relato dos feitos se distinguía dos artificios da
publicidade. Cando en 1998 se estreou El
show de Truman aínda
causaban extrañeza as
brevísimas
interrupcións
publicitarias que acabaron por delatar a impostura que era a vida de Truman,
filmada desde o mesmo nacemento e emitida en directo as vintecatro horas do
día, un Gran Hermano ambicioso e
total, a fusión
suxerida polo concepto de telerrealidade.
Nesa época comenzaban a mesturarse os rexistros da información e a publicidade,
antes separados en tempos e formatos diferentes e agora deliberadamente
confundidos en todo momento, o que provoca un efecto de ficcionalización do
real. A credibilidade das noticias tende a volatilizarse cando advertimos que o
presentador quere vendernos un produto calquera, e tamén percibimos a falsidade
da propia intención vendedora, que contaxia de rebote o discurso sobre o real.
Reflexo sobre reflexo, como na caverna platónica que inspirou Seahaven, a
cidade-decorado de Truman, mentres o real fuxe cara un exterior de acceso
imposible. O deserto do real, que diría Zizek, desde que o plató de Truman
asoma en multitude de programas e se torna ubicuo e natural.
A televisión é a banda sonora da vida moderna, o seu permanente ruído de
fondo, como titula unha espléndida novela Don DeLillo. "Palabras, imaxes,
cifras, feitos, gráficas, estatísticas o fluxo é constante" –di o escritor americano– "só as catástrofes logran captar a nosa atención sempre e cando sucedan noutro
lugar". Pero ese fluxo xa non é só un fondo senón que ocupa toda a superficie e se amalgama co que queda
de obxectividade; é a "papilla mediática" da que falaba o
recentemente falecido Gustavo Bueno, que empregou boa parte da súa enerxía
intelectual dos últimos tempos en descifrar o significado sociolóxico de GH e defender a congruencia da
telebasura co sistema político
democrático.
Democracia de audiencias, como a chama Bernard Manin, na que se
trata de coñecer e
modelar as preferencias do público e axustar a iso programas e líderes, ou videopolítica en Giovanni Sartori, sostida pola ilusión cognitiva
que considera que "ver é comprender", ou como adoita dicirse
"unha imaxe vale máis que mil palabras". Aplánase aí todo valor,
renúnciase aos argumentos sofisticados da palabra e sustitúense pola
instantaneidade da imaxe, que se agota na súa presencia e incorpora a súa
desaparición. Levedade da memoria, e criterio sensacionalista de verdade. A
conciencia opera en modo on/off, conectada au desconectada a pracer, como ao
dictado dun oculto programador tan carente de escrúpulos como Christof, o
productor que levaba un control absoluto sobre a vida de Truman.
O formateo televisivo (audiovisual, dixital) das conciencias ten un
correlato político na dominación invisible, que vemos soster a cotío por
discursos que negan feitos, datos e evidencias con total impunidade,
predispostos para levar ao extremo o prexuizo ideolóxico, unha vez descontado o
desprezo do real (Donald Trump representa a apoteose deste modelo que me temo
que non é exclusivo da dereita).
Pero é máis grave o correlato cognitivo. É sabido que o real é unha
construción social mediada pola subxectividade e a linguaxe, de xeito que para
as xeracións actuáis as imaxes son a materia prima dunha inédita construcción
do real.
No inicio de Las palabras y las cosas,
Michel Foucault recordaba "certa enciclopedia china" mencionada nun
texto de Jorge Luis Borges (El idioma
analítico
de John Wilkins), no que
aparece unha clasificación
delirante dos animais que o pensador francés tomaba como motivo para cuestionar a
ligazón co
real das nosas categorías
lingüísticas.
Qué diríamos agora das imaxes? A que distancia do
real nos movemos cando transitamos polo universo audiovisual? Con demasiada
certeza sospeitamos a evanescencia do noso deambular televisivo, audiovisual e
dixital, como se o sentido da marcha respecto da caverna de Platón non fose
precisamente o de saída.
Vemos que a diagnose non é nova e despois de tanto tempo podemos reiterar a
mesma crítica que facía a alegoría platónica; así que o show (de Truman, de
todos nós) aínda continúa.
Publicado no Progreso o 1-1-2016
No hay comentarios:
Publicar un comentario