Mar Carballo Cela
Que fermoso podería ser o mundo!" É unha frase sinxela, que ben seguro
a calquera de nós se nos puido pasar pola cabeza en máis dunha ocasión cando
contemplamos un atardecer. A beleza ten ese poder: sacar o mellor de nós; pero
esta frase adquire moito máis significado cando a pronuncia -segundo unha
anécdota relatada polo psiquiatra Viktor Frankl no seu libro O home en busca de
sentido- cando a pronuncia, dicía, un dos seus compañeiros presenciando ese
atardecer desde a porta dun infame barracón nun campo de concentración.
Moitas son as análises dedicadas a intentar explicar as raíces do mal. Que
ten que suceder no corazón humano para que atrocidades semellantes sexan
posibles? Pero non é este o tema que aquí pretendo -sería demasiado atrevido
pola miña parte- senón a búsqueda incansable do ser humano dunha maneira de
expresar iso que a palabra non lle permite, que a razón lóxica non lle permite
porque resulta insuficiente.
Supoño que a algo similar se refería María Zambrano cando acuñou a
expresión razón poética fusionando filosofía e poesía, razón e paixón. Zambrano
criticaba o racionalismo no que caeu Occidente ao prescindir desa parte
intuitivo-emocional que nos permite unha comprensión máis plena e profunda
sobre a que construír unha sociedade de auténtico progreso.
Creo que un bo exemplo desa razón poética é a reflexión que motiva a frase
que citei ó principio do artigo: nese momento o compañeiro de Víctor Frankl
estaba vivindo no seu interior -xunto con todos os demáis- algo que non era
capaz de expresar con exactitude, pero que podemos comprender imaxinando o
contexto no que se pronunciou.
A razón científica pola que apostaron os ilustrados, sen dúbida, trouxo
cambios valiosos, pero está incompleta: trouxo comodidades, grandes alivios
médicos
Pero
tamén
trouxo as cámaras
de gas. Xa o advertiron os filósofos da Escola de Frankfurt: a razón púxose ó servizo da técnica e perdeu a súa liberdade creadora para propoñer obxectivos, para pensar na clase de
mundo que queremos. E perdeuna porque relegou a un segundo plano outras
funcións igual de importantes que a lóxica: sentimento, intuición, emoción
ética ante a beleza
.
Todo iso que na mente dos prisioneiros estaba sucedendo cando se quedaron
pensativos ante aquel atardecer. Nese momento comprenderon mellor o mundo que
desde calquera laboratorio e sentiron, desde o inferno que estaban vivindo,
toda a súa complexidade á vez que todas as súas posibilidades. Imposible
expresalo se non era dunha maneira poética; non existen palabras que traduzan
de maneira exacta esa vivencia.
A razón científica, coas súas leis universais, serve para controlar e
predecir, pero pódese controlar e predecir sen comprender nada: "(
...) ocorre cando a realidade se repite
tanto que ela mesma se proxecta por si soa cara o futuro. O risco é entón confundir comprender algo con estar afeito a ese algo", segundo
Jorge Wagensberg, Yo, lo superfluo y el error. Para comprender precísase de
algo máis que un siloxismo.
Publicado no Progreso o 17-9-2016
No hay comentarios:
Publicar un comentario