martes, 12 de noviembre de 2013

Discurso de benvida ao II Foro Galego de Filosofía Lugh Augusti



GRUPO DOXA

Delegado de Cultura e Turismo da Deputación de Lugo, compañeiros do grupo DOXA, poñentes deste II Foro Galego de Filosofía Lugh Augusti, distinguido público, boa tarde a todas e todos, grazas pola vosa presenza, grazas Concelleiro de Cultura por colaborar co grupo DOXA para poder organizar estas Xornadas e por cedernos esta sala, e grazas tamén aos que colaboraron con nós, especialmente aos compañeiros Luis Suárez polo deseño do cartel e Anxo Rigueira polo deseño do tríptico.
Quero destacar en primeiro lugar a continuidade deste Foro despois de ter feito o ano pasado a nosa primeira edición sobre a democracia. As hemerotecas están aí para comprobar o que foron aquelas xornadas, froito do traballo dun grupo escaso pero aguerrido, sostido con máis ánimos que recursos.
Despois desa primeira edición nos puxemos a deliberar sobre o tema para este ano, e pronto centramos o noso proxecto na problemática do traballo, coa idea de que é un tema acuciante no presente e todo fai aventurar que o será aínda máis no futuro; de aí o título que lle puxemos finalmente, “O futuro do traballo”.
Para abordar a cuestión do traballo e do seu futuro quixemos combinar diferentes perspectivas: a propiamente filosófica, que nos dese o marco teórico desde o que abordar o tema e nos dese as claves históricas para darlle sentido; e a perspectiva directamente social que incluíse: as conexións políticas e económicas da cuestión do traballo, o enfoque institucional, os condicionantes de xénero (que creemos esenciais), e a concreción galega da temática.
Para desenvolver estas diferentes perspectivas pensamos nas persoas adecuadas, e finalmente acudimos aos poñentes que pasarán por esta sala entre hoxe e mañá:
O escritor e ensaísta Antón Baamonde hoxe e a maxistrada Presidenta do Consello Consultivo de Galicia Teresa Conde-Pumpido mañá nos poñerá diante das coordenadas máis sociais e concretas do tema: as coordenadas incertas do noso país galego, e as que se refiren á condición preterida da muller. E para albiscar os aspectos máis teóricos do traballo, (contaremos hoxe co sociólogo Juan Luis Pintos –lembrado profesor de moitos de nós na antiga Facultade de Filosofía de Santiago-), (substituído por María Antonia Trillo Blanco), e mañá o ensaísta e profesor da Universidade Complutense Carlos Fernández Liria. Pensamos que as intervencións filosóficas non fuxirán de cuestións polémicas, serán amenas e estarán animadas de tensión política –ou de incorrección política-.
Porque o asunto da para posicionamentos incómodos e debates, e para longas excursións pola historia. Cando Platón pretende que o modelo de orde da Physis sirva tamén para asegurar a orde social –para o que é preciso instituír un goberno, e un dereito a mandar correlativo ao deber de obedecer–, esa división entre gobernantes e gobernados vai servir para separar a tarefa directiva do coñecemento respecto do servilismo da acción, encargada só de executar ordes.
É corrente contrapoñer o desprezo aristocrático dos antigos polo servilismo do traballo, fronte á súa glorificación moderna. Sabemos que ese desprezo antigo tiña que ver coa condición dependente e servil dos escravos, que es estendeu a todas as tarefas ditadas pola necesidade ou polo interese. Os homes do negocio non tiñan tempo para o ocio, que era a actividade creativa que realmente humanizaba ás persoas e lles daba a oportunidade de ter unha vida contemplativa e superior. Os comerciantes non eran plenos cidadáns –eran, como as mulleres, un servizo esencialmente doméstico.
Os antigos non tiñan unha idea unitaria do traballo, senón que separaban as distintas actividades segundo a súa xerarquía (entre o servil e o creador e “poiético”), e así atopaban xustificación para a escravitude.
Pero é a época moderna a época do traballo, cando o traballo se unifica como concepto abstracto, “traballo abstracto”, que se pode medir en unidades de tempo; o home moderno é un “homo faber”, un animal que fabrica instrumentos, e que só a partir desa habilidade manual se pode desenvolver despois o carácter racional do “sapiens”.
A época moderna inverte así a xerarquía antiga entre contemplación e acción, e considera o pensamento ao servizo da actividade práctica, da fabricación, do traballo. Sera Marx quen culmina a unificación moderna do traballo e o eleve a constante antropolóxica sometida a diversas determinacións históricas; será Marx quen considere ao ser humano como “animal laborans”; e será Marx quen acabe de elaborar a teoría do “valor-traballo” que iniciaran os economistas británicos. Co capitalismo, o home adquire conciencia da súa capacidade para producir riqueza, e o traballo se vai convertir no factor principal desa produción de riqueza. Onde antes se escoitaban as campás das igrexas e as trompetas dos campamentos e os cuarteis, agora será o tempo das sereas das fábricas; e os pobres pasan de pedir pan a pedir traballo.
O capitalismo é un modelo de produción pero tamén de adquisición de riqueza: tal é a máxica función que ostenta o Capital. Cando toda a esfera económica se monetariza, e tanto as riquezas que da a terra como as que produce o traballo se convirten en equivalentes do capital, o traballo vai ser a principal forma de relación social e o terreo onde se xogan as posibilidades de realización humana, e tamén onde nacen as novas formas de alienación. De tal xeito que se a centralidade moderna do traballo pende da hexemonía do capital, a conclusión parece obvia: repensar a fondo a cuestión do traballo leva a cuestionar a posición hexemónica do capital.
¿Qué alternativas se nos ofrecen? Eu non quixera entremeterme nos temas que seguramente plantexarán os nosos poñentes. Pero algunhas ideas, e sobre todo vías de futuro, sí estamos desexando escoitar. Se nos agardan formas de traballo liberadoras ou alienantes; se é compatible a eficacia do traballo coa súa xestión democrática e cooperativa; como se vai a distribuír o traballo no fragmentado corpo social.
Fálase de competitividade, de flexibilidade e de moderación salarial, pero vivimos na realidade do traballo escaso e precario. O drama do paro impide calibrar o seu carácter estrutural, así como a sú eficacia para baixar os custes laborais, acelerar as transferencias do público ao privado e acrecentar a acumulación do capital. Os dramas do paro non deixan calibrar ben a profundidade da crise e dos cambios que estamos a vivir.
Fálase da fin do traballo, que nas sociedades posindustriais deixaría de ser o elemento central na conformación das identidades colectivas e perdería relevancia como actividade xeradora de valor. Pero está pendente, entre todos, decidir se nos resignamos a unha crecente dualización social entre os que disfrutan do traballo e os excluídos do mercado laboral (uns e outros sometidos aos imperativos dunha mesma mitoloxía do traballo); ou se pola contra afrontamos dunha vez a necesidade dun reparto do traballo, a redución do dominio da produción mercantil, e o impulso de formas de actividade que escapen á lóxica empresarial; en fin, se optamos ou non por unha sociedade máis libre, creativa e cooperativa.
Non quixera rematar sen referirme á difícil situación pola que atravesa a filosofía e as negras expectativas que temos se prospera a LOMCE. O público debe coñecer que nos próximos anos, coa LOMCE, a filosofía verá reducido o seu currículo en dous terzos, ao perderse materias enteiras na ESO e no BAC, e ao perderse tamén o carácter común da Hª da Filosofía. Como xa temos expresado noutras ocasións, é o recorte máis duro e inxustificado que sofren os estudos de Filosofía en toda a historia da democracia española; e o grupo DOXA estivemos dando esta batalla desde o primeiro momento: emitimos un comunicado denunciando a situación o 6/XII/2012; subscribimos en febreiro de 2013 un comunicado conxunto coa Facultade de Filosofía, a SOGAFI e a Aula Castelao no mesmo sentido; participamos en marzo na campaña de envío de libros de filosofía ao ministro J. I. Wert; emitimos outro comunicado o pasado 13 de xuño abundando na problemática; e seguimos todo este último ano as campañas reivindicativas orquestradas pola REF (¿Quen teme á filosofía?).
Agora a LOMCE foi aprobada no Congreso e está a punto de selo no Senado, co que se están cumprindo os prazos para a súa entrada en vigor o curso que ven. Repito: negras expectativas para os estudos de filosofía en secundaria e despois na Universidade; para a profesión filosófica; e estamos convencidos de que aí reside un dos flancos máis débiles das nosas perspectivas sociais.
Así empezamos este Foro, con ánimo reivindicativo, agardando que o que imos escoitar hoxe e mañá sexa unha mostra de pensamento vivo, e dea para un traballo gozoso e creativo.
Que continúe este Foro. Boas noites e benvidos a todos/as.
Moitas grazas. 
Juan Carlos Férnandez Naveiro


No hay comentarios:

Publicar un comentario