Isabel Sánchez Corral
As expresións xestación subrogada, maternidade subrogada, subrogación
xestacional, xestación por substitución ou a simple subrogación, veñen nomear
unha técnica de reprodución asistida posta en cuestión por uns e encomiada por
outros nos últimos meses. Aínda que é un tema que vén suscitando diferentes
dilemas morais sobre a súa práctica e as súas consecuencias nos últimos anos.
Cando falamos de xestación subrogada referímonos a esa técnica de
reprodución asistida que consiste en que unha muller, de común acordo cunha
persoa ou unha parella, acepta que se lle transfira ao seu útero o embrión
previamente procreado mediante fecundación in vitro por esa outra persoa,
parella ou participación dun doante, coa fin de quedar embarazada. A partir de
aí, xestar e parir en substitución da persoa ou parella ás cales substitúe.
Utilízase esta técnica tanto como solución de último recurso para parellas que
non puideron superar os problemas de fertilidade mediante outros tratamentos
médicos, como por homes sós ou parellas homosexuais, maiorita-riamente
masculinas que desexan filiar aos nenos como pais únicos, xa que na maioría das
normativas os nenos "serán fillos da persoa que dá a luz".
Dentro dos tipos de subrogación, definimos como altruísta aquela que non é
motivada por unha cuestión económica, aínda que debe de haber unha
compensación. Esta debe ser proporcional ao tempo de xestación, exames,
duración do embarazo, complicacións, cargas familiares,etc, xenerando un equilibrio
para non entrar na mercantilización. Os países europeos que lexislan baixo a
fórmula de subrogación altruísta son: Inglaterra, Portugal, Bélxica e Países
Baixos.
Doutra banda existe a subrogación comercial cuxa motivación é económica, os
países que se atopan neste lado son Estados unidos, Ucraína, Rusia, Xeorxia,
India, Tailandia e Grecia (antes só permitía a altruísta). Estes países poñen
certas restricións segundo os seus intereses.
En terceiro lugar, están os países onde esta práctica está prohibida como
en Alemaña, Italia, Suíza, Suecia ou a nosa veciña Francia, cun posicionamento
moi claro chegando a denegar a nacionalidade aos nenos concibidos por esta
técnica para evitar a súa práctica. En España esta práctica está tamén
prohibida pero está a avivarse un debate para a súa regularización desde certos
lobbys que exercen presión para que se lexisle en prol de calquera das súas
modalidades.
A resolución do Parlamento Europeo do 5 de abril de 2011, sobre as
prioridades e liñas xerais do novo marco político da UE para combatir a
violencia contra as mulleres ( 2010/2209(INI)), establece que a subrogación é
unha explotación do corpo da muller e os seus órganos reprodutivos; así mesmo o
Parlamento Europeo "condena a práctica da xestación por substitución por
atentar contra a dignidade da muller, cuxo corpo e función son utilizados como
mercadorías" no seu informe anual de 2014 sobre os dereitos do home e a
democracia e sobre a política europea da UE nesta materia. Aínda que en 2016
matiza este posicionamento.
Os argumentos que se enarboran a favor da xestación subrogada neste mometo
no noso país pasan por: que todos os pais poidan acceder a ela
independentemente da situación económica (en España permítese inscribir, a nome
dos pais biolóxicos, aos nenos nados en países onde se permite); control da
situación económica das mulleres xestantes fronte a mulleres abocadas pola
necesidade en países pobres; apelando á liberdade individual (mulleres
conscientes que queren facelo); a adopción en España é lenta e os tratamentos
de fertilidade só se custean pola sanidade pública ata os 40 anos; poderían
facelo parellas homosexuais que desexan ter fillos biolóxicos. Estes argumentos
derivan en que así todos poderían acceder a ter unha familia.
Un dos principais argumentos en contra da subrogación xestacional é que o
aluguer de ventres cosifica e instrumentaliza ás mulleres, reducíndoas a mero
continente: o ser para outros. No caso da subrogación altruísta é moi difícil
de controlar, xa que leva unha compensación económica pero pode haber acordos
privados. A filósofa Sylviane Agacinski, pertencente ao movemento internacional
StopSurrogancyNow, explica que "donde queira que se dá esta práctica hai
sempre un mercado, nunca é gratuíto".
Difícil controlar os procesos altruístas, de feito hai axencias que
establecen os contactos entre as partes, un negocio dentro dun mercado para o
que se necesitan leis favorables para non ser penalizados. Máis difícil
controlar que os corpos das mulleres e bebes non entren a formar parte do
mercado, o capitalismo segue interesado en sacar o máximo beneficio a menor
custo e os corpos das mulleres son moeda de cambio, ou seica comerciamos con
órganos?
Tampouco a subrogación é equiparable á adopción, pois esta última é unha
medida de protección á infancia, o dereito dos nenos e nenas a ter unha
familia. Ben é certo que en España os trámites deberían ser menos complicados e
máis áxiles. Ser pai ou nai non é un dereito fundamental, senón unha aspiración
vital.
A xestación subrogada fálanos de regularizar empresas e axencias, de venda
de corpos, de contratos de servidume temporal, de compra-venda, de intercambio
económico, de estirpe e herdanza. Todos eles conceptos que reforzan o
patriarcado e que deixan ás mulleres nunha situación de vulnerabilidade.
Publicado no Progreso o 4-3-2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario