Gonzalo Pérez López
Parece evidente que só no marco dunha república cabe pensar, en sentido
estrito, nunha democracia como tal, xa que calquera outra forma de organización
do Estado -unha monarquía, por exemplo, baseada en privilexios- supón unha
restrición inaceptable da vida democrática. Non é menos certo, tamén, que a
constitución dun Estado como república non supón garantía algunha de concreción
da democracia na vida diaria dos cidadáns.
Por iso, dende un punto de vista racional, non cabe centrar o debate na
opción entre república ou monarquía, xa que a primeira é a única que ten en si
mesma potencialidade democrática, aínda que non a faga efectiva. O realmente
esencial é tratar de delimitar, nun exercicio dialóxico tan necesario como
urxente, as condicións esixibles para que se poida considerar unha república
como democrática. É dicir, esbozar o sentido pleno da democracia, aspiración
esta que cruza transversalmente a historia dende a primeira vez que se empregou
o termo para describir unha maneira de concibir a organización social e
política, a convivencia dunha colectividade.
As insuficiencias das múltiples aportacións históricas que manteñen o tema
de permanente actualidade veñen provocadas, ao meu entender, tanto polos a
priori dos que se parte no debate como polas concrecións da natureza do termo,
máis preocupadas a maioría das veces por axustalas aos a priori, intentando
lexitimar inconfesables intereses particulares, que por precisar a súa esencia.
A esta só se pode chegar simultaneando o deslinde do concepto libres de
prexuízos coa nidia motivación de emprender o camiño que conduza á realización
práctica dunha democracia global.
Por iso, centrar o debate sobre a democracia en se o ámbito do privado ten
que estar separado do público ou se, como defende algún dos modelos da mesma, a
autonomía do individuo, aínda a excluínte, xustifica calquera decisión á marxe
do colectivo, parece case tan fóra de lugar como tratar de poñerlle apelidos,
sempre limitadores, caso da chamada democracia liberal ou doutras,
concomitantes coa anterior, como a democracia elitista. Estas parten
exclusivamente dos intereses puramente individuais, que sempre deveñen en
individualistas, deixando a presunta democracia reducida a unha posta en escena
que permita frear todo o que poida poñer en cuestión ese fluír sen límites dos
intereses privados, para perfilar o que poderíamos denominar unha «democracia
de mercado», na que a intención última é mutilar toda posible participación
cidadá, para deixala reducida a unha mera formalidade, cedendo aos «técnicos
políticos» a toma de decisións que salvagarden os intereses oligárquicos. Isto
supón a redución da esfera política á esfera económica para garantir o control
social total desde esta última.
A pesar das interesantes contribucións ao tema que realizan os defensores
dos modelos de democracia participativa e deliberativa, o intento de concretar
os mesmos acaba desembocando en contradicións, ó seguir dándolle unha sibilina
prioridade á liberdade e a autonomía individual sobre a colectiva, como se
representaran dous niveis diferentes de calidade democrática polos que optar.
Que o diálogo con outros seres humanos libres e autónomos permitirá acadar
acordos aceptables para todos sen concretar a superación da eiva máis
importante que impide a autonomía do individuo e imposibilita a convivencia, o
déficit social e moral das sociedades clasistas, resulta tan incongruente que
dificilmente se pode falar con propiedade, non só de democracia, senón de
racionalidade. Porque a racionalidade esixe universalidade e non cabe entender
a autonomía do individuo senón como a realización libre e autónoma de todos, pero
esta pasa pola consecución previa xeneralizada de principios sociopolíticos e
morais básicos, como igualdade real e xustiza, fóra dos cales falar de vida
digna, autonomía e democracia é unha quimera.
Agora ben, o ser humano ten un compoñente non racional nada desprezable a
ter en conta porque pode contribuír xenerosamente a potenciar esa a vía
racional apuntada á que ten que aspirar o ser humano aínda que, con frecuencia,
sexa especialmente remiso a seguila no espazo político.
Polo tanto, a utopía realizable esixe, ademais da que supón a organización
da convivencia baixo os criterios de racionalidade socio- moral citados, outra
revolución complementaria, a emocional e afectiva, que a propicie. Probablemente
sexa esta revolución a única que pode producir o efecto devecido, evitando
calquera tentación de barbarie destinada a cortar de raíz a tendencia á
igualdade, á xustiza social e á participación colectiva directa na toma de
decisións moralmente desexables para a humanidade, polas que necesariamente
terá que pasar o exercicio práctico da democracia que sexa fiel a esencia que a
constitúe.
As achegas das investigacións en neurociencia das últimas décadas poñen de
manifesto a imperiosa necesidade de tomar en consideración a decisiva
incidencia da empatía, nos seus aspectos cognitivos e afectivos, e de certas
emocións, no pensamento e na práctica moral e política. Comprender, compartir e
querer aliviar a situación de sufrimento dos outros é unha manifestación desa
intelixencia emocional especificamente humana, pero que necesita activarse para
desenvolver un pensamento e unha acción pro social, fundamental para superar
ese estado de inxustiza crónica que padece boa parte da poboación mundial,
incluso baixo sistemas que se autodenominan, con intencionada falta de
obxectividade, democráticos.
Á luz de certos descubrimentos, Singer, neurocientífica especializada na
relación entre as nosas bases emocionais e a conduta social, coa súa proposta
alternativa da «economía protectora», onde a cooperación substitúa á
competición do actual modelo dominante, parece abrir unha pequena porta ao
optimismo, dado que a comprensión da potencialidade moral, social e política
das proxeccións superiores da empatía, unida a un consenso en educación para
potenciala, convertería en realidade a utopía actual dunha república universal
e, como resultado do desenvolvemento da condición racional e emocional dos
humanos, realmente democrática.
Publicado no Progreso o 11-10-2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario