viernes, 7 de marzo de 2014

Aborto e liberdade de conciencia



Elías Pérez Sánchez

No debate sobre o aborto adoitan distinguirse dúas controversias. A primeira consiste en discutir se o feto é unha persoa moral dende a concepción, unha criatura con dereitos e intereses propios de igual importancia que os de calquera outro membro da comunidade. A segunda é unha cuestión diferente: consiste en saber se o aborto é moralmente incorrecto porque dana o valor, a santidade ou inviolabilidade da vida humana.
Entendo que o debate en torno ao aborto é, no fondo, do segundo tipo. É un debate acerca de como e por que a vida humana ten un valor intrínseco e sobre que consecuencias se derivan diso para as decisións políticas e persoais. E debe ser do segundo tipo por dúas razóns. En primeiro lugar, porque o feto inmaturo -na súa primeira etapa de xestación, polo menos- carece de vida psíquica e polo tanto, sería incapaz de posuír intereses e dereitos, ademais de que a utilización do concepto «persoa moral» é o suficientemente ambiguo e ineficaz como para ser útil no debate.
Dito isto, en realidade, o imprescindible no debate sobre o aborto (e esta é a perspectiva de análise que mantivo o filósofo Ronald Dworkin) é encontrar un lugar intermedio, un terreo común -a convivencia en discrepancia- entre posturas conservadoras e liberais que a discusión sobre os dereitos ou intereses do feto non ofrece. Así pois, se exploramos un pouco o valor -a santidade ou inviolabilidade- da vida humana, podemos observar que tanto conservadores coma liberais comparten intuitivamente e explicitamente a idea xeral de que a vida humana posúe un valor obxectivo e inviolable que fai que o aborto sexa considerado por todos como un asunto de especial relevancia e complexidade moral.
Isto é: hai algo que une ambas as dúas dúas posturas, en principio irreconciliables, e é o compromiso co valor da vida humana independentemente de que se produzan desacordos sobre a interpretación relixiosa ou laica desa idea común.
Polo tanto, e dado que as diferenzas ou desacordos reais en torno ao aborto son de índole espiritual e afectan á conciencia das persoas, parece intuitivamente atractivo e xuridicamente fundamentado que un Estado democrático respecte a liberdade de conciencia e (por conseguinte) de elección en materia de aborto non impoñendo aos seus cidadáns xuízos colectivos ou uniformes que concirnen a conviccións espirituais.
Chegados a este punto, penso que o recente proxecto de lei do aborto non protexe este aspecto tan relevante. É máis, infrínxeo dun xeito solemne. Dada a carencia actual de consenso político sobre o tema do aborto, ademais da complexidade da súa problemática que reflicten as diferentes posicións ideolóxicas que se posicionan a favor e en contra deste, xunto coa diversidade de crenzas seculares ou relixiosas mantidas pola cidadanía (antes comentadas), sería esixible unha regulación legal cimentada nuns mínimos consensos que, partindo das distintas sensibilidades e enmarcados nun Estado aconfesional como é o noso, poida resolver e afrontar o complexo problema do aborto.
Con outras palabras: dado que tanto a liberdade, coma a igualdade e o pluralismo político son os valores superiores consagrados na nosa Constitución e, como tales, deben impregnar todo o noso ordenamento xurídico, esíxese que calquera regulación en materia de aborto deba articularse a partir do recoñecemento da liberdade de decisión e da preservación escrupulosa da liberdade de conciencia que garanta a pluralidade de intereses de todas as mulleres.
E que a devandita regulación non se fundamente nos principios morais extraseculares e relixiosos que algúns defenden lexitimamente, pero que nin poden nin deben esixirlles aos demais cidadáns.

Publicado no Progreso o 22-2-2014

No hay comentarios:

Publicar un comentario