domingo, 12 de enero de 2014

Cultura “Low cost”



Juan Carlos Fernández Naveiro

Dentro de pouco, se prospera a nova lei educativa, non haberá nin ética nin cidadanía –e cada vez menos filosofía. O que pase coa filosofía na educación secundaria será un espello do que pasa na sociedade, un signo máis da nosa devaluación cultural. E cando a filosofía sexa proscrita estaremos mellor preparados para o goberno económico da sociedade, e para non pensar noutras alternativas.
A devaluación cultural é o dobre necesario da “devaluación interna” da nosa economía: o descenso inducido dos costes de produción, dos salarios e das cotizacións sociais, que nos permitan flexibilizar o mercado de traballo e proceder a “reformas estruturais” que se presentan como necesarias. É un círculo vicioso que nos atrapa a todos, a espiral de austeridade e recesión que domina hoxe en Europa, na que os desaxustes contables, a pura e simple necesidade financeira, se converte nun argumento a prol da desarticulación política e social das sociedades.
O elemento común na actual crise cultural, económica e política está na “revolución das elites” que se ven producindo desde finais do século XX: o aumento dos beneficios dos grandes capitais vai da man da privatización da existencia e da despolitización dos pobos, así como o estreitamento dos nosos horizontes temporais garda relación co imperio da publicidade. Son signos aquí e alá dun longo proceso en marcha, no que a decadencia da soberanía nacional, da división de poderes e dos instrumentos tradicionais da representación política van parellas da apertura dos sectores públicos aos mercados e do desmantelamento das sociedades de benestar. E de fondo, permanece inconclusa a pregunta por cómo se constrúe e cómo se expresa unha vontade colectiva, nun contexto de competencia electoral curtopracista e de obsolescencia programada dos programas políticos. Non hai sitio para a imaxinación política no escenario institucional, e o mercadeo de intereses e de parcelas de poder priman sobre o intercambio de propostas e argumentos. 
Agora que na situación laboral tan precaria parece que volvemos ao século XIX, tamén semella volver a sospeita marxista de que a desigualdade é unha condición de partida que ao cabo, cos procedementos democráticos, acaba por adquirir carta de natureza. Co agravante de que agora os poderes económicos e financeiros xa non precisan dotarse de aparencias igualitarias e atopan o terreo abonado para calquera fascismo popular. ¿Semella aínda posible unha xestión civilizada do capitalismo como a que pretendeu a socialdemocracia?
Pero en lugar de debater estas cousas encamiñámonos a unha paisaxe cultural de baixo custe: unha cidadanía devaluada, unha ética inoperante e unha filosofía case inexistente. Aí nos leva unha nova lei de educación que se chama de “calidade”, cando quere dicir ideoloxía, eficiencia, produtividade. ¿Quen teme á filosofía? E ¿cómo explicar na clase os principios dun sistema democrático, cando a realidade percibida contén os variados mecanismos que os nosos sistemas políticos poñen en práctica para adiar, contrariar ou anular a vixencia deses principios? Cada un fará como pode para sortear o desencanto constitucional e as omisións dos manuais, que apenas falan de cousas como alienación ou explotación, e dar unha de cal e outra de area, un pouco de idealismo e outro pouco de realismo. Cada quén terá que facerse a súa propia composición de lugar, pero ¿non nos estaremos facendo inmunes ás sutilezas do razoamento? 

Publicado no Progreso o 19/01/2013


No hay comentarios:

Publicar un comentario