domingo, 12 de enero de 2014

Filósofas premiadas con respostas á crise

Miguel Ángel M. Quitanar



A Filosofía aporta perspectivas que axudan a pensar problemas actuais. Tamén elabora solucións. Dous casos salientables son as filósofas laureadas o pasado ano: a norteamericana Martha Nussbaum (premio Príncipe de Asturias de Ciencias Sociais) e a española Victoria Camps (premio Nacional de Ensaio por ‘O goberno das emocións’).
Nussbaum ten unha obra inxente que abrangue filosofía política, dereito, ética, educación e vinculación entre economía e filosofía. Colaborou durante máis dunha década co premio Nobel de Economía Amartya Sen. A súa teoría parte da extrema vulnerabilidade de calquera cidadán que non pertenza ás elites económicas. A exposición a decisións gobernamentais, tomadas en virtude de informes elaborados por ‘think-tanks’ e difundidos por lobbies afanados no lucro, pode frearse reactivando a xustiza social. Segundo Nussbaum os gobernos toman decisións baseándose en teorías incompletas, datos rabenados, enfoques parciais. Comprometen gravemente outras obrigas contraídas coa cidadanía. O ‘paradigma das capacidades’ serve de alternativa.
Este paradigma pretende fornecer as políticas gobernamentais democráticas con argumentos teóricos e criterios prácticos para protexer a dignidade das persoas. Trátase de que as persoas poidan «apoderarse» axudándoas a desenvolver dez capacidades: vida, saúde, integridade física, entendemento, emocións, razón práctica (ética), afiliación. recoñecemento doutras especies, ocio, e máis control do propio entorno político e material. A xustiza social é a finalidade: o respecto á dignidade obriga aos gobernos a situar á cidadanía por riba dun limiar mínimo (mais amplo) en todas e cada unha das capacidades. Perséguese minimizar a influencia doutros modelos de toma de decisións como, por exemplo, o baseado na medición do PIB que iguala, automática e irreflexivamente, «crecemento económico» (nas elites) e «calidade de vida» (de todos). No apoderamento das persoas a filosofía ten un papel clave no sistema educativo democrático: axuda a que avalíen por si mesmas obxectivos económicos e programas políticos; xustifiquen con argumentos a súa posición diante de presións das autoridades e pares; aprendan a poñerse no lugar dos desfavorecidos; resistan a implantación de modelos autoritarios; reforcen o seu carácter persoal. Este último obxectivo estúdao Victoria Camps. Aporta unha resposta á crise desde outro ángulo.
Para Camps as sociedades democráticas afúndense sen unha cidadanía forte. Xa que logo deben facilitar que cadaquén constrúa un carácter pleno. Por que? O cidadán capaz de gobernar as súas propias emocións é autorreflexivo, enfróntase con éxito ás dificultades, coñécese a si mesmo. Habilitar as persoas para convivir con imaxinación e creatividade, nunha sociedade avanzada, formalas para superar as crises sen deixar de vivir con dignidade, implica reforzar os seus vínculos emocionais, elos de compromiso, empatías participativas, virtudes cívicas e disposición a deliberar. A educación sentimental é socialmente útil porque asenta a coordinación, favorece o traballo en equipo, a confianza mutua, requisitos para superar calquera crise. Nunha democracia, os sentimentos educados non poden ser un capricho ou unha estratexia para que as organizacións funcionen con máis eficiencia e rendibilidade. Márketing e coaching carecen de valor ético, cívico. A cidadanía é democrática se adquire un carácter disposto a respectar a liberdade, favorecer a igualdade material, sentir repugnancia pola inxustiza, gozar co exercicio diario da equidade.
Emocionarse nas virtudes cívicas, promover o desenvolvemento das capacidades, son respostas ás crises. Respostas que dá a filosofía. Entón, quen lle teme á filosofía?


Publicado no Progreso o 26-1-2013

No hay comentarios:

Publicar un comentario