Mar Carballo Cela
Sen dúbida, o que pensamos de nós
mesmos poucas veces obedece á realidade e di máis do que nos gustaría ser que
do que somos. Sucédenos isto como individuos, pero tamén como especie. Salvo
excepcións, que calificamos habitualmente de pesimistas, o ser humano sempre se
tivo en moi alta consideración outorgándose a si mesmo características
superiores que lles negaba ao resto dos animais. Padecemos historicamente dun
elemental antropocentrismo claramente reflexado na relixión, na ciencia ou en
calquera outra manifestación cultural. Describímonos como seres racionais,
libres e conscientes cunha vida emotivosentimental complexa que obxectivamos
niso que chamamos cultura, servíndonos tal obxectivación de proba
incuestionable do noso rango superior; pero o certo é que canto máis nos
coñecemos máis acurtamos distancias cos nosos compañeiros de hábitat, e nin
somos tan racionais nin tan libres nin tan conscientes.
O plantexamento de John Gray no
seu libro Cans de palla: reflexións sobre os humanos e outros animais,
colócanos descarnadamente ante esta realidade. Nel afirma que ningunha especie
pode controlar o seu destino: os humanos, consecuentemente, tampouco. A crenza
contraria procede da nova fe que o humanismo moderno nos inculcou substituíndo
así a fe relixiosa: a razón, creadora de progreso, guiará as nosas vidas
salvando cada obstáculo do camiño.
Como ben di Gray, a tecnoloxía
-que sinalamos como paradigma da diferenza- forma parte das estratexias de
supervivencia de calquera outro animal; pero a que despregamos os humanos pode
ser o camiño de dexeneración que nos leve precipitadamente cara á extinción.
Actualmente, a tecnificación do mundo estase acelerando ao mesmo ritmo que se
acelera a voracidade dos mercados e a necesidade das máquinas traspasa a miúdo
o umbral do humanamente desexable. Convértese así nun mero capricho alentado
polo consumismo, unicamente ao servizo dos grandes magnates da industria e moi
lonxe de proporcionarnos unha mellor calidade de vida. Non pretendo aquí unha
crítica aos avances tecnolóxicos -sería tanto como cuestionar unha man
artificial ou un fármaco curativo-, o que intento é reflexionar sobre a
capacidade de control que os humanos estamos demostrando ter sobre a nosa
propia produción.
Tristemente, cabe a posibilidade
de que non haxa un faro que nos guíe e todo consista en ir solventando as
dificultades inmediatas provocadas por intereses enfrontados, e nada máis; o
cal é tanto como aceptar o diagnóstico cristiano de que somos un rabaño de
ovellas descarriadas, pero negando a consoladora solución do pastor. A
tecnoloxía non sería máis que unha fiel servinte de tales intereses, que a
miúdo (pero non sempre) debe pasar por aliviar algunha necesidade importante ou
vital para chegar a implantarse; unha vez implantada, as consecuencias son
imprevisibles e descontroladas. O actual modelo económico, coa tecnoloxía como
brazo armado, non só se está apoderando da regulación da vida social, como xa o
fixera a relixión no pasado, senón que tamén nos está proporcionando un novo
credo ante o cal os humanistas contemporáneos terán que reaccionar.
Baste un exemplo: a urxente
necesidade de paliar as consecuencias do efecto invernadoiro está creando unha
nova ciencia, a xeoenxeñaría, que investiga como modificar o clima para enfriar
a Terra, habida conta da incapacidade dos políticos para cumprir os acordos
oportunos e manter a habitabilidade do planeta. Entre as solucións, barállase
inxectar un tipo de aerosol nas nubes ou colocar espellos no espazo para así
reducir a temperatra da atmosfera. Arriscados experimentos, como tantos outros,
de dubidosos beneficios.
A conclusión de Gray ao respecto
deste tema é desalentadora: a especie humana acadou a situación de praga, e
necesitamos devastar o medio ó noso paso para seguir mantendo a prótese
artificial que nos acolle. E o peor é que non confía en que sexamos capaces de
solventalo. Quizais a moitos lles pareza catastrofista pero, sexa como queira,
debería facernos reflexionar.
Ademais, non só se trata dos
límites do medio ambiente ante o desenvolvemento tecnolóxico en constante
expansión, tamén habería que falar dos límites da nosa mente para absorber sen
danos a crecente «colonización dixital» á que estamos sendo sometidos (Roberto
Casati, Eloxio do papel: contra o colonialismo dixital).
Non obstante, parece que un
sector importante das ciencias humanas ignorase o problema e puxese máis empeño
en adaptarse á nova era dixital imposta polo mercado que en reivindicar o
espazo que á marxe da tecnoloxía se fai imprescindible para marcar un rumbo
razoable: o espazo da reflexión lenta, da contemplación; da comunicación non
inmediata e máis meditada; da mirada que busca ver e non só retratar; de saber
para humanizar e non para amosar na rede. Necesitamos de máis humanistas que
non se desnorten coas infinitas posibilidades dun ordenador e centren a súa
verdadeira utilidade sen caer en furores lúdico-mercantilistas. Necesitamos de
novos humanistas que non teman enfrontar á verdade e nos axuden outra vez a
desmontar mitos -ben sexan da fe ou da razón-, animándonos a comprender o
auténtico lugar que ocupamos no mundo. Este segue sendo o grande reto ao que
han de seguir enfrontándose permanentemente as humanidades, porque os mitos non
desaparecen: renóvanse con cada época.
Publicado no Progreso o 18-4-2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario