Elías Pérez Sánchez
Resulta difícil atopar un filósofo tan prolífico e rico en matices como
John Stuart Mill, polo menos no ámbito da ética e a filosofía política do s.
XIX. A Inglaterra daquela época mantiña moitos vicios políticos herdados da
estrutura aristocrática edificada durante o século anterior: letargo
institucional, corrupción, fortes desigualdades sociais, e un clientelismo
político que maniataba o Parlamento. E nese contexto emerxeu a figura de Mill
como paladín do reformismo político, como un home cunha flexibilidade acentuada
cara ao revisionismo dos seus principios filosóficos á vez que permeable coas
novas propostas da época. Afastado de calquera radicalismo ou dogmatismo, Mill
pode ser considerado como un reformista decimonónico que mantivo o seu
optimismo no progreso e que evolucionou (sobre todo nos seus principios
políticos) desde un liberalismo pechado e homoxéneo (influencia do seu pai e de
Bentham) cara a posturas políticas máis eclécticas. Con todo, sobre esta última
cuestión, as opinións son diverxentes: moitos estudiosos consideran a Mill como
un liberal sen máis, outros como un liberal-socialista (Robson e Pappé), como
un liberal ecléctico (Carlos Mellizo), como un “liberal de fronteira” (J.M.
Lasalle), e mesmo como un socialista sólido (Ryan e Van Holthoon).
Cuestións nominalistas aparte, Esperanza Guisán, catedrática de Ética da
USC e unha das estudiosas de Mill con máis prestixio, en varios escritos
académicos defendeu insistentemente a figura de Mill como unha persoa capaz de
axuntar o bo do liberalismo e do socialismo influído polo socialismo utópico e
pola súa muller, Harriet Taylor. A profesora Guisán vía en Mill a un pensador
que sintonizaba cunha sociedade progresista, laica, non dogmática que tentase
axuntar os desiderata de liberdade e solidariedade, que apelaba á felicidade
moral compartible, solidaria e capaz de alcanzar a través da educación e a
autonomía do pensamento. Para esta autora, Mill defendía un bo goberno que
priorizase a consecución de homes dignos de ser estimados máis aló de
obxectivos meramente economicistas, isto é, cidadáns autosuficientes e libres;
un bo goberno que considerase a xustiza como a virtude por excelencia e
instrumento moral e político capaz de reducir ao máximo as desigualdades
sociais e económicas e que asegurase as condicións mínimas que puidesen
facilitar unha vida pracenteira e digna.
Esta intelección de Mill como un
“socialista liberador”, como un socialista reformador que cría cegamente nos
efectos revolucionarios do incremento da simpatía (empatía) e da racionalidade
humana, non é unha cuestión menor. A socialdemocracia de mediados do s. XX
sacou proveito (non exclusivamente, por suposto) da filosofía moral e política de
Mill ao defender as ideas de progreso e desenvolvemento social, a
solidariedade, o pluralismo e igualdade de oportunidades, a tolerancia, o
internacionalismo, a economía social de mercado, a redistribución xusta da
riqueza, a protección dos máis vulnerables e o compromiso cos dereitos sociais.
Publicado no Progreso o 27-10-2018