Xosé
Ramón Cando
Adorno, trala Segunda Guerra Mundial, modifica o
imperativo categórico kantiano para afirmar: «Actúa de tal maneira que
Auschwitz non se volva repetir». No mesmo sentido Hannah Arendt, referíndose ao
Holocausto, repite: «Xa vivimos o inferno e este pode volver suceder».
Arendt, no seu estudo sobre a banalidade do mal
establece unha interesante distinción entre coñecer e pensar, sinalando que
coñecemos ideas, que o coñecer nos permite elaborar teorías e resolver
problemas técnicos pero o pensar precisa empatía, poñerse no lugar do outro,
desenvolver un diálogo interior mediante o que intentar resolver problemas
morais.
Arendt non está propoñendo nada novo posto que
ela mesma pon como exemplo deste pensar, deste diálogo interior, ao vello Só-
crates que foi quen de abrir para a filosofía ese vieiro introspectivo e
autocrítico do que Arendt se confesa debedora. Arendt establece que a falta de
diálogo interior afecta especialmente a nihilistas (sempre dispostos a
achegarse a quen os poida beneficiar, sen reparos morais), a dogmáticos (sinala
como exemplo destes ás ducias de miles de comunistas que se afiliaron ao
partido nazi para poder seguir sendo dogmáticos) e, para rematar, aos cidadáns
normais (aqueles que te- ñen entronizado o costume e han seguilo ata onde faga
falla para non saírse da sociedade da que forman parte).
Concretamente na Alemaña dos anos trinta, segundo
Arendt, os mencionados tres grupos sociais abranguían mais do 50% da sociedade,
formando o caldo de cultivo que alimentaría o inferno nazi. Con todo aínda
atopamos concidadáns/as para quen a reflexión filosófica non ten razón de ser
nas aulas de bacharelato, porque obstaculiza aprendizaxes, sen dúbida, mais
útiles e polo tanto supón unha perda de tempo. En terminoloxía ‘arendtiá’
existe unha maioría social que defende o co- ñecer (cousa recomendable) pero en
detrimento do pensar (pouco recomendable). Non interesa a empatía, o diálogo
interior nin a resolución de problemas morais, mesmo aínda que a non resolución
dos mesmos conduza a unha patoloxización psicosomática sen fin.
Con todo, o caldo de cultivo antes mencionado,
tamén se da nos nosos días, se cadra en maior medida que no tempo e o espazo
sinalados e, segundo Arendt esa mistura resulta letal cando prende nela a mecha
do fanatismo, tal e como sucedeu daquela. Está de actualidade en Europa a
existencia de centos (ou miles) de mozos e mozas dispostos a morrer matando.
Non e unha epidemia que veña de lonxe, e unha secreción desta sociedade
nihilista que valora, por riba de todo, o enriquecemento económico persoal, sen
someter dito valor ao necesario diálogo interior do que fala Arendt, diálogo
que debe establecer o montante de benestar, de felicidade que dito proceso nos
ha proporcionar.
Esta Europa do coñecer na que o pensar e
absolutamente minoritario, está a se converter nun niño de terroristas paridos
por ela mesma que, en moitos casos non son fanáticos dun deus ou dunhas crenzas
determinadas e, en bastantes, de ningunha crenza relixiosa. Pero esta nai está
disposta a eliminar o perigo que representa esta prole non desexada tirando
bombas en países alonxados e matando de paso o presente e o futuro dunha
xeneración de rapaces e rapazas deses países que xa están chamando as portas
desa mesma Europa que vén de os expulsar da súa terra. Compre lembrar o
imperativo categórico de Adorno: «Actúa de tal maneira que Auschwitz non se
volva repetir».
Publicado no Progreso o 5-12-2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario