Se queres asinar o Manifesto podes facelo no seguinte enlace:
http://nexosfilosofia.org/manifesto/
MANIFESTO A PROL DA FILOSOFÍA
Un
día como hoxe hai 4 anos, en 2013, presentamos aquí un comunicado
conxunto en defensa da filosofía, a Facultade de Filosofía de Santiago, a
SOGAFI, o grupo Doxa e a Aula Castelao de Filosofía recollendo o lema
QUEN TEME Á FILOSOFÍA? que servira para unha campaña reivindicativa impulsada a nivel estatal pola Red Española de Filosofía (REF).
A LOMCE foi aprobada en decembro de 2013, e neste curso 2016-2017
completouse o proceso de implantación desta nova reforma educativa que
está a causar graves prexuízos aos estudos de Filosofía no ensino
secundario, enfrontándonos aos profesionais da filosofía a un futuro
cada vez máis restritivo en termos de horas lectivas, de postos de
traballo e de relevancia académica.
Despois da supresión de tres das catro materias obrigatorias que ata
agora estaban asignadas ao profesorado de Filosofía: a Educación para a
Cidadanía e os Dereitos Humanos de 2º ESO, a Educación Ético-Cívica de
4º ESO e a Historia da Filosofía de 2º de Bacharelato, chegou agora
finalmente e desaparición da Filosofía das probas comúns dentro da
Avaliación Final de Bacharelato.
Xa daquela destacábamos a dimensión histórica do recorte, a súa
contradición cos obxectivos da UNESCO, e o efecto negativo que ía ter
sobre a liberdade de pensamento, a cultura e a calidade democrática
deste país. Hoxe non podemos máis que confirmar esa pouco alentadora
diagnose e constatar un retroceso en todos eses indicadores.
Como aclara o Informe da REF ás súas entidades integrantes do pasado
22 de xaneiro 2017, durante o proceso de tramitación lexislativa e de
implantación apresurada da LOMCE distintas asociacións trataron de
minimizar o seu impacto nas respectivas comunidades, cun resultado moi
variado que de feito deu lugar a 17 sistemas educativos diferentes, polo
menos no que respecta ás materias de Filosofía: algunha comunidade
autónoma mantivo a obrigatoriedade de Educación para a Cidadanía en 2º
ESO; varias comunidades ofertaron en 4º ESO unha optativa de Filosofía; a
Filosofía de 1º de Bacharelato, única obrigatoria a escala estatal, ten
unha carga horaria variable, entre 3 e 4 horas, segundo as comunidades;
e en canto á Historia da Filosofía de 2º de Bacharelato, 9 das 17
comunidades autónomas decidiron mantela dalgunha forma como obrigatoria
(segundo datos Informe REF 22/01/2017).
O último paso na implantación da LOMCE foi a regulación ministerial
das reválidas, finalmente bastante parecidas á suprimida Proba de Acceso
á Universidade, coa escepción de que a Historia da Filosofía xa non
figura entre as catro materias troncais da proba, aínda que poderá
figurar entre as optativas de modalidade para os alumnos que a teñan
cursado.
No ámbito da política estatal os grupos parlamentarios aprobaron unha
proposición de lei para paralizar a implantación da LOMCE, que foi
recorrida polo goberno do estado ante o Tribunal Constitucional, e ao
mesmo tempo os partidos chegaron a un acordo no Congreso para crear unha
Subcomisión de Educación e negociar un “Pacto de Estado social e
político pola educación” que nun prazo de seis meses subsistituirá á
LOMCE.
A este contexto político xeral engádenselle as particularidades de
Galicia. Ante a gravidade na situación da filosofía a Facultade de
Filosofía da Universidade de Santiago de Compostela organizou en
Santiago en novembro un “I Encontro Interacadémico de profesores de
Filosofía”, no que se constituíron distintas comisións de traballo e se
fixeron, entre outras, propostas en torno á modificación do marco
lexislativo da LOMCE no ámbito de Galicia (sobre carga horaria de
Filosofía e de Valores Éticos e outros cambios curriculares). Dese
encontro saíu tamén a decisión de emprender unha rolda de contactos cos
grupos parlamentarios e solicitar unha entrevista do Decano da Facultade
e os novos directivos da reconstituída SOGAFI co Conselleiro de
Educación, entrevista que foi longamente postergada e finalmente
realizada o pasado 9 de marzo con nula vontade negociadora por parte da
administración.
E entretanto en febreiro de 2017 confírmase a desaparición da
Filosofía das probas comúns da Avaliación Final de Bacharelato. Trátase
dun chanzo máis nun proceso cada vez máis terminal, que garda relación
coa perda de instrumentos conceptuais para afrontar os desafíos dun
mundo complexo, cambiante e incerto, no que os valores solidarios das
democracias van perdendo empuxe diante dos intereses egoístas dos
individuos e grupos privilexiados. Por iso consideramos que a
importancia da Filosofía non é accidental senón decisiva, para madurar
como persoas e para ter acceso a unha formación integral do ser humano.
Por todo o anteriormente exposto as institucións, asociacións e
colectivos que abaixo se enumeran, así como todos os que firman este
manifesto a título persoal, solicitan ó Ministerio de Educación e á
Subcomisión de Educación que negociará un “Pacto de Estado social e
político pola educación”,
restituír a Filosofía ao lugar que lle corresponde polo seu valor formativo nos estudos de educación secundaria.
O cal pasa, ao noso parecer, pola adopción das seguintes medidas,
debatidas e consensuadas no “I Encontro interacadémico de profesores de
Filosofía” realizado en Santiago:
- Consideramos que a Filosofía como disciplina esencial para a
formación dos cidadáns do futuro non pode artellarse en secundaria e
bacharelato en base a materias optativas. Estas en todo caso deberían de
complementar ás materias a cursar por todo o alumnado. Por esta razón
reivindicamos para posibles futuras reformas educativas a seguinte carga
horaria da disciplina de filosofía:
1º Unha Historia da Filosofía obrigatoria para todas as modalidades en 2º de Bacharelato (cunha carga horaria de 4-3 horas)
2º Unha Introdución á Filosofía en 1º de Bacharelato para todas as modalidades (cunha carga horaria de 3 horas)
3º Unha Ética ou Filosofía en 4º da ESO para todas as modalidades (cunha carga horaria de 3 horas)
- Respecto a materia de Valores Éticos: consideramos
que esta debería ser unha disciplina a cursar por todo o alumnado, e non
só unha alternativa laica á materia de Relixión, por iso solicitamos
que a materia sexa obrigatoria. Por outro lado a docencia desta materia
debería de estar en mans de profesorado de Filosofía, non ser impartida
por calquera departamento que necesite completar carga horaria, como
sucede en moitos centros na actualidade. De non haber departamento de
Filosofía no centro (como é o caso de moitos CPI) habería que
reivindicar a creación de ditas prazas pois suporía unha presencia maior
da Filosofía nos centros educativos, a visibilidade da materia nas
diferentes etapas escolares, e unha base mellor para fornecer a
Filosofía en etapas superiores, así como máis postos de traballo para os
titulados en Filosofía.
Asdo.: Grupo DOXA, Facultade de Filosofía da
Universidade de Santiago de Compostela, Grupo Nexos de Didáctica da
Filosofía, SOGAFI, Grupo de Filosofía de Vigo, Aula de Filosofía
Ferrolterra, Aula Castelao de Filosofía.