M. A. Martínez
En momentos difíciles da existencia é común
escoitar dos achegados un consello: “tómate a vida con filosofía”. Ou facerse a
un mesmo a recomendación: “hai que tomarse a vida con filosofía”. Quérese dicir
que para levar unha vida boa, digna de vivirse, hai que afrontala con
paciencia, distancia, obxectividade, un toque de humor fino. Sen entrar a
valorar a rica tradición que latexa neste parecer, e tampouco o rigor de nomear
como “filosófica” este modo de vida, algo está claro: na actualidade unha vida
deste tipo resulta difícil (algúns dirán imposible, outros innecesaria). Por
que? Non importa a paz interior, a serenidade reflexiva, a liberdade que dá o
exercicio da ironía? Que acontece para que unha vida prudente, consciente e
crítica sexa pouco desexada polo común da xente?
Nas sociedades avanzadas alborea un novo tipo
humano e xermolan novos comportamentos. A expansión do consumo, a industria do
ocio, as tecnoloxías da información e da comunicación, a mundialización dun
único estilo de vida baseado nun ritmo e intensidade crecente do traballo,
contribúen ao nacemento desta disposición inédita. O resultado resta patente en
tres fenómenos.
O primeiro é a sobrevaloración das inclinacións,
sensacións, experiencias e desexos persoais, vinculada ás “políticas da
desinhibición”. A súa finalidade é facer do individuo unha burbulla expansiva e
autosuficiente cuxo primeiro criterio de actuación é satisfacer os seus propios
apetitos sen miramentos.
O segundo é a hiperexcitación sensorial asociada
á produción incesante, consumo rápido, velocidade no traballo, que involucra a
afectividade completa do individuo. É o “capitalismo emocional”: o compromiso
de todas as facultades afectivas do individuo no proceso de produción-consumo.
O terceiro é a inflación da importancia das
“propias” verdades, ideas, opinións. Esta “propietarización do pensamento”
acontece e foméntase, sobre todo, nas redes sociais, foros de opinión e outras
plataformas da Internet.
Estes tres fenómenos adórnanse cos prestixios da
conquista do gozo psicofísico, o benestar material, a autonomía persoal. As
persoas modeladas por este triplo dispositivo entenden que a súa “liberación”
consiste en dispoñer do poder de responder inmediatamente ás premas imperativas
do entorno comercial, laboral, de consumo. Mais, xorden dous interrogantes: os
fenómenos anteditos expresarán unha nova forma de control do pensamento e o
corpo, realizada coa complicidade implícita dos individuos?; representan unha
nova e máis sutil doma da conciencia?
O prezo da adopción destas disposicións é moi
alto. A elaboración desbordante de obxectos soñados, representacións ficticias,
imaxes ilusorias, producen un malestar con risco de converterse en patolóxico
(frustración, anguria, enfermidades depresóxenas). Ocúltase que os individuos,
instalados no reino gozoso da autonomía, séntense, e son, realmente impotentes
para cumprir as súas “propias” expectativas. Seducidos polos seus “propios”
cálculos egoístas, caen presos do neuromarketing. Entusiastas da “propia”
liberdade de consumo, emprenden o camiño da súa ruína. Escoitando a “súa” voz
interior, obedecen ao amo exterior.
Nesta confusa situación a filosofía pode poñer
algo de sentido. A filosofía é a resolución tomada dunha vez por todas de mirar
e escoitar de novo arredor e dentro de nós. É, primeiro, unha elección de vida,
non un discurso. Unha decisión, non un sistema teórico. Unha actitude: a
escolla de desprenderse do propio eu para abrirse a unha perspectiva universal,
racional.
Dada a actual situación, isto require un gran
esforzo de transformación interior. Como o do pintor que quere mirar de novo a
paisaxe que moitos pintaron. Como o do músico que quere desembarazarse dalgúns
hábitos de interpretación e composición que lle aprenderon no conservatorio.
Como o do biólogo que devece por desprenderse dalgúns prexuízos que lle
inculcaron e arela por ver de novo a natureza. Como o do historiador que ansía
lograr ese punto de imparcialidade e afastamento que lle permite comprender o
pasado e redescubrilo no presente.
Habitualmente as persoas temos un discurso
interior e exterior sen estrutura, caótico, disperso. Require moito esforzo e
dedicación poñer en orde os nosos pensamentos, elaborar argumentos, expoñelos
en público, escoitar contraargumentos, valoralos e dar novas razóns. Esta
disposición, aderezada coa preocupación por actuar ben sen perderse nos vieiros
do odio, a cobiza, a envexa, a compaixón, ou, tamén, a fatiga, o cansazo, o
aburrimento, é, con xustiza, unha disposición filosófica.
A resolución de mirar por primeira vez, escoitar
con atención, é filosófica. A verdadeira filosofía é aprender a ver o mundo de
novo. Para refacer as relacións cun mesmo, cos demais e co entorno. Para
desinchar o eu, distanciarse dun mesmo, aprender a poñerse no lugar dos demais
humanos e dos outros seres deste planeta. Para actuar de maneira desinteresada.
A vida filosófica consiste na coraxe de asumir
conscientemente o feito de que entre a miseria humana e a indiferenza da
natureza, o ideal humano aínda é realizable. Que entre a atroz historia dos
pobos e o sen sentido do universo, a conciencia humana intensifícase,
preparándose para unha determinación inequívoca pola xustiza, a imparcialidade.
Entón, unha vida filosófica aínda é necesaria?
Publicado no Progreso o 13-9-2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario