domingo, 29 de octubre de 2017

Multiculturalismo e interculturalismo



Elías Pérez Sánchez

De acordó cos estudos recentes sobre a percepción que a cidadanía do Estado español ten sobre a inmigración, pódese concluir que non se trata hoxe dun problema prioritario. Con todo, as queixas feitas públicas polas Asociacións en defensa dos dereitos dos inmigrantes ofrécennos unha idea do ultraxe que este sector da sociedade segue a recibir. Dá a impresión de que algunhas persoas e institucións consideran o multiculturalismo (a convivencia de distintas culturas nun territorio determinado) como unha Xungla Global, como diría Jesús Conill, na que o etnocentrismo faise evidente. Mentres, a cidadanía mantense pasiva dominando nela a tolerancia pasiva: “Transixo, pero non quero comprender”.
Polo menos hai unha razón histórica que explica tal actitude e é a ambición que o ser humano mostrou sempre en buscar a uniformidade. Teñen razón Victoria Camps e Adela Cortina, ao sinalar que a obsesión pola unidade ou uniformidade, polo holismo e o monismo foi constante na historia do pensamento occidental. Como ten dito Vitoria Camps, “o mito dunha harmonía total e última vertebrou os soños utópicos que quixeron subsumir a riqueza da variedade humana baixo un só proxecto supostamente racional”. Ese capricho pola unidade impediu aceptar de bo grado a diversidade. Tamén no Xénese atopámonos coa historia bíblica da torre de Babel,  unha mostra da ambición humana que aspirou a unificalo todo baixo unha soa lei. Deus non quixo e deu a entender que tanto a pluralidade como a variedade eran desexables para a humanidade.
Aínda que, para moita xente, o mundo actual caracterízase pola exaltación das diferenzas, estas, na práctica cotiá, toléranse mal. Cando se toleran. A aversión e o desprezo cara ao diferente –en graos diferentes, como é lóxico-, son unha evidencia empírica e ata a tolerancia que soporta é moitas veces esa tolerancia pasiva e despectiva que ten mencionado Isaiah Berlin: “tolero as súas crenzas e os teus comportamentos sen sentido”.
Pero hai alternativas ante esas actitudes que discorren entre a intransixencia e o desprezo. Unha delas é a visión de que a unidade é previa á multiplicidade. En primeiro lugar todos somos humanos, e posteriormente, occidentais, europeos, magrebís, asiáticos, etc. Primeiro iguais, para poder ser posteriormente distintos. Isto implica que a premisa da identidade humana obriga a que os “diferentes” sexan suxeitos de recoñecemento social e suxeitos do dereito a unha vida digna.
Por outra banda, convén desterrar a falsa actitude da tolerancia pasiva por un desexo de comprensión e aceptación das diferenzas, sempre enriquecedoras en tanto se axusten aos dereitos humanos. Neste caso, Adela Cortina apelou sempre á liberdade, igualdade, solidariedade e á tolerancia activa como valores propios do interculturalismo como aspiración ética e necesaria nos tempos actuais caracterizados pola cultura da mestizaxe. Convén tamén afastarse da “aporofobia” ou conduta consistente na aceptación do emigrante rico e a marxinación do pobre. Tal actitude, como é lóxico, non sempre é obxecto de autocrítica social, pero demostra ás claras canto de hipocrisía hai en todo este asunto.
Por fin, a educación. Fomentar a adquisición de hábitos, xa na escola ou na contorna familiar, de respecto ao diferente co fin de desterrar a marxinación polo simple feito de ser distinto é un imperativo moral. E algunhas institucións políticas e certos centros educativos deberan tomar boa nota e converterse en espazos máis idóneos para a transmisión dos devanditos hábitos.

Publicado no Progreso o 2-9-2017

No hay comentarios:

Publicar un comentario