M. A. Martínez
Semella que que o destino histórico das sociedades avanzadas móvese entre o
medo e a vertixe. Embarcadas no amargo reconto das derrotas, malferidas na
esperanza de xustiza social, non son quen de espertar por si mesmas, nin
tampouco consumar a súa desgraza. Agardan catalépticas o tempo da ruína. Asumen
o incomprensible cun desasosego estupefacto. Que pode facer a persoa singular?
De que marxe de manobra dispón? Unha das opcións é deterse, serenarse e volver
a vista atrás. Mirar a súa historia: o pensamento europeo. Para que? Para
aprender, formarse e concibir unha vida que pague a pena ser vivida.
Na historia do pensamento latexa a filosofía: fonte de inspiración que
reborda ideas interesantes, conceptos útiles, argumentos innovadores. É a
filosofía que todos coñecemos: teoría, saber, sistema de ideas. Mais tamén hai
outra maneira de vela e practicala, na que as persoas poden tirar proveito
doutro xeito: a filosofía como elección dunha forma de vida, un método para
orientarse na vida.
No mundo antigo, por exemplo, encontramos persoas que gustan dunha vida
dedicada ao pensamento e compromiso político (os platónicos) ou ao estudio da
ciencia e exercicio da xustiza (os aristotélicos). Hainos que buscan a
tranquilidade a través da depuración dos desexos (epicúreos), a suspensión das
opinións (escépticos) ou a autocontención das paixóns (estoicos). Os cínicos
prefiren unha forma de vida austera, que retorne á natureza e, xa que logo,
desafíe os convencionalismos sociais. Todos entenden que existe unha vida
filosófica que fornece ao ser humano dun sentido satisfactorio para os seus
días e quefaceres. Esta vida é froito dunha deliberación pausada, calmada,
entre amigos. Os filósofos e filósofas que fundaron escolas querían propoñer
modos de vida sabios, felices, harmoniosos para todas as persoas (tamén para os
escravos, lembremos aos estoicos).
Agora ben, o ser humano actual estima que non existe escola, ou escolas, de
pensamento que o poidan orientar na acción. Manifesta, ademais, unha grande
resistencia á reflexión. Aquí revela unha eiva na súa formación ética. Por que?
A grande virtude de sermos europeos é a posibilidade de dispoñer de
experiencias de vida, desenvolvidas durante séculos, que foron discutidas,
criticadas, corrixidas. Nietzsche falaba das escolas morais da antigüidade como
laboratorios experimentais cuxos resultados podemos utilizar: mostran o que
estaría ben facer e, tamén, o que habería que evitar. E non só na antigüidade.
Toda a historia da filosofía atesoura formas de vida valiosísimas para nós:
fundamentadas, contrastadas, revisadas. De feito, se a experiencia política dos
antigos está a inspirar a renovación das nosas democracias avanzadas: por que
non tomar impulso dalgunhas das súas experiencias éticas? Algúns consideran
improdutivo recorrer á filosofía. Mais, que ten de improdutivo aspirar a unha
vida máis consciente, máis racional, máis coherente, máis aberta aos demais e á
inmensidade do cosmos? Xustamente nestas filosofías encontramos propostas de
realización dalgúns exercicios prácticos de meditación.
O primeiro é un exercicio de vida: usar a razón, pasar da visión particular
e apaixonada das cousas á perspectiva racional e universal. Para que? Toda a
desgraza da situación actual radica na exasperación do desexo de proveito
individual en todas as clases sociais, especialmente nas elites dirixentes. O
autopeche dentro da propia visión do mundo fai irrelevante aos demais, ao
planeta, e, inclusive, á propia vida! Pola contra, a razón pode revelar que non
hai máis que un pracer: vivir, existir, non acumular. Para experimentalo basta
con satisfacer os desexos máis elementais e naturais.
O segundo exercicio é a meditación sobre a morte. Para vivir mellor, o
pensamento da morte pode axudar. Como? Permite tomar conciencia do valor do
momento presente, dos momentos futuros que acolleremos como unha sorte
inesperada. Isto implica facer o que facemos acotío, mais como se o fixeramos
por primeira vez: con sorpresa, inocencia. Prodúcese así unha dupla liberación:
do peso do pasado e do temor ao porvir.
O terceiro consiste en practicar «a mirada desde o alto»: recorrer coa
intelixencia a inmensidade do espazo estelar, acompañar o movemento dos astros,
dirixir desde o alto a mirada cara á terra para observar aos humanos e volver a
situalos na inmensidade do universo. Descóbrese a nosa debilidade e ridiculez.
Amplíase a conciencia e conseguimos unha especie de gozosa imparcialidade.
Estes sinxelos exercicios filosóficos da antigüidade, entre moitos outros,
están destinados a desligar ao individuo do seu punto de vista egoísta e
particular, facelo tomar conciencia da súa pertenza ao todo do universo e da
comunidade humana. Son meditacións que tratan de sacar ás persoas da visión
unilateral das cousas e axudalas a poñerse no lugar dos demais e do demais.
Son, en suma, accións filosóficas que devolven o sentido do próximo e invitan a
practicar a xustiza nas nosas relacións.
Publicado no Progreso o 5-7-2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario