Xosé Ramón Cando Vázquez
Con ocasión do pasamento do Presidente de Venezuela tivemos oportunidade de
comprobar como ningún medio de comunicación do Estado Español nos viña
informando obxectivamente da acción de goberno do presidente falecido. Algo
semellante ten ocorrido co apagón informativo verbo dos sucesos políticos e
económicos acontecidos en Islandia. Esta triste constatación enfróntanos a unha
das eivas mais importantes que sofre o sistema político español que pretende
homologarse como democrático. Se consideramos o abano ideolóxico habitual,
veremos que da metade cara a esquerda non hai nada. Conclusión semellante se
pode extraer dos medios difundidos en Galicia en relación co compromiso co
propio país; non existe ningún xornal escrito en lingua galega. Neste contexto,
pode darse verdadeira democracia cunha información tan nesgada?
A gradual conquista de dereitos e liberdades precisa da información que
conduce ao coñecemento (sen pluralidade informativa so hai adoutrinamento) como
vemos deseguido. No século XVI tivo lugar a Reforma chamada protestante e unha
consecuencia da mesma foi a alfabetización dos seus seguidores dado que
propoñía a libre interpretación das Escrituras, este feito unido á previa
aparición da imprenta deu lugar a que o Norte de Europa iniciase unha andaina
cara a xeneralización da información escrita que tardarían en abordar os seus
veciños do Sur (onde se inicia a loita contra do absolutismo?). No século
XVIII, a Ilustración defende a emancipación pola vía do coñecemento e a este
efecto redáctase a Enciclopedia que debería facilitar o acceso a ese saber que,
en palabras de Kant, conduciría á saída da minoría de idade na que se atopaba,
(atopa?) boa parte da poboación. Tamén afirmaba Kant que as causas desta
situación tiñan que ver, xaora, cos atrancos existentes pero, por enriba de
todo, coa pereza e/ou co medo (inducido?) desa mesma poboación. É o tempo en
que os “philosophes” sentan os principios básicos do que mais tarde coñeceremos
como democracia e de xeito parello esténdese un soporte informativo recente, a
prensa escrita.
Nun contexto de analfabetismo xeneralizado como o que se daba na Europa
Católica, a información, a formación e a construción de criterios e opinións
estaban, maioritariamente, en mans do clero que actuaba en nome da Igrexa pero
tamén do poder político…e do económico. Os (lentos) procesos de alfabetización
e de apertura informativa abriron algunhas portas ao coñecemento que foron
fundamentais para a difusión, entre outras, de ideas relacionadas coa
existencia de dereitos nunca recoñecidos, co carácter continxente dos diversos
poderes e coa capacidade de acción das maiorías oprimidas. Hoxe, corresponde
aos medios audiovisuais (nomeadamente á televisión) a maior cota de
responsabilidade no eido informativo. A televisión, “esa instancia maternal” en
termos de Baudrillard, ofrece a información que lle peta (de acordo cos seus
intereses) en paquetes de palabras, imaxes e música, acaídos para ser engulidos
polo respectable sen ter sequera que mastigalos. Velaí o principal retroceso
fronte á prensa escrita que esixe mais tempo e mais concentración, podendo dar
lugar a reflexión, análise e crítica.
Se editar un xornal supón un investimento considerable, a creación e
mantemento dunha canle televisiva esixe unha capacidade financeira ao alcance de
poucas persoas ou institucións. Consecuencia disto é a interferencia da
oligarquía económica na construción da información que chega á cidadanía. Este
feito explica o mencionado recorte do abano informativo que antes se mencionou.
Conclusión (outro día falaremos de internet): Non existe pluralidade
informativa, logo non se dan as condicións para a supervivencia da democracia.
Publicado no Progreso 13-4-2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario