Mª del Mar Carballo Cela.
O liberalismo económico atopou na
democracia unha aliada nos seus primeiros tempos de expansión. A democracia
permitía a liberdade necesaria para a libre competencia e ata o mesmo sistema
democrático non era máis que un reflexo político de tal modelo económico, xa
que as diversas opcións políticas competían libremente por facerse coa opinión
cidadá no mercado electoral. Esta forma de libre competencia polo poder
favoreceu tamén que as reivindicacións do pobo necesariamente tivesen que ser
atendidas en prol dun maior éxito electoral. Pero o que camiña en “equilibrio”
en momentos de construcción e expansión, pode chegar a entrar en contradiccións
profundas en momentos históricos posteriores por motivos diversos, os
equilibrios son difíciles de manter e as crises sobreveñen. Agora mesmo os
mecanismos políticos da democracia están sendo anulados polas imposicións
económicas dos mercados, os partidos xa non cumpren os programas onde atendían
as demandas sociais, obedecen ordes económicas alleas ós intereses da
cidadanía. Moitos foron os teóricos que analizaron este tipo de contradiccións
cando aínda eran só un presaxio.
Agora que o capitalismo se levou
á esaxeración, se fixo “salvaxe”, impoñéndose nun mundo globalizado ávido de
beneficios sen límite, podemos seguir aspirando á satisfacción das demandas
sociais? Podemos seguir sostendo os fundamentos da democracia? Polo que estamos
vendo, non. Democracia e neoliberalismo semellan incompatibles. E se non,
vexamos tamén o que sucede na conciencia cidadá: estamos de acordo en que a
democracia consiste en elixir a quen nos goberne, pero tamén (e
fundamentalmente) en que teñamos a capacidade suficiente de control para
impedir os abusos do poder (tal e como moi atinadamente sinalaba Popper). O que
eu me pregunto é: pode un individuo alentado ó egoísmo materialista, á avaricia
e á aspiración á riqueza, en definitiva, adestrado para ser fundamentalmente
consumidor que pensa que no mercado pode atopar solución a tódolos problemas;
pode dito individuo, como dicía, desenvolver a conciencia política necesaria
para unha boa saúde do funcionamento democrático? A pasividade da cidadanía
ante os abusos do poder coa súa destrucción de dereitos, non garda acaso
relación co adestramento do que falabamos? Só temos que pensar en cantas veces
priorizamos o limbo adormecedor de disfrutar da vida de consumidor acomodado
fuxindo dos compromios reivindicativos, aínda estando de acordo con eles, ou,
simplemente, cantas veces dicimos que preferimos non enterarnos de nada do que
ocorre porque resulta deprimente e nos impide seguir co ritmo de vida que
desexamos e non queremos perder.
Unha das consecuencias desta
distracción cidadá das súas obrigas para manter viva a democracia e os seus
valores témola xa aquí: segundo as enquisas, parece ser que entre as novas
xeracións están en alza as actitudes violentas, machistas, posesivas e
insolidarias, actitudes propias dunha existencia centrada en ter, en posuír,
máis que en ser. Podemos esperar que os cidadáns do futuro, carentes dunha
formación para o pensamento crítico, reflexivo e autónomo, teñan sequera
conciencia dos dereitos que lles corresponden ou do lugar que ocupan no mundo?
De feito unha gran parte da clase traballadora, eufemisticamente chamada clase
media, xa perdeu esa conciencia ó ser silenciada polo sistema a cambio de
acomodo e “benestar”. Digamos que está desorientada e non sabe xa moi ben o que
lle convén, máis xustiza e igualdade social ou máis riqueza, é dicir, máis
dereitos ou máis mercado? O que temos que saber é que se o que queremos é máis
mercado, os dereitos serán un ben de consumo máis que teremos que comprar, co cal se cumprirá a máxima neocapitalista de que, efectivamente, no mercado
está a solución para todo.
De feito, o mercado laboral está
sendo adaptado tamén a este modelo neoliberal. O que se pretende para os
traballadores do futuro é a desaparición das negociacións colectivas, a
eliminación de mediadores que protexan os seus dereitos, ou sexa, o traballador
terá que competir directa e individualmente ante o mercado e adaptarse ás
necesidades que a este lle conveñan. Aí temos o novo concepto de
“flexiguridade” que sinala o camiño das reformas laborais europeas: o individuo
só, illado, competidor implacable ante un mercado que desarticula calquera tipo
de organización colectiva que defenda os seus dereitos, un individuo que deberá
plegarse ás esixencias do mercado (flexibilidade) disposto a rotar no mundo
laboral sen ningún tipo de estabilidade. E o Estado? Pois, teoricamente,
garante a seguridade de formación para volver atopar outro posto de traballo e
proporciona subsidio de desemprego (e incluso asistencia psicolóxica) mentres
isto non suceda, ou sexa, unha especie se servizo de mantemento para que as máquinas
estean a punto cando o sistema o reclame. O Estado, en definitiva, cada vez
máis ó servizo do capital, cómplice dun mundo deshumanizado no que aínda logo
non teremos dereito nin a catro días para chorar ós nosos mortos.
Publicado no Progreso o 29-6-2013.
No hay comentarios:
Publicar un comentario