Juan Carlos F. Naveiro
Antes de que Gibraltar se convertese en serpe de verán, o verdadeiro
culebrón da tempada foi Luis Bárcenas e o seu segredo a voces. “O emperador
está nú!”, berrou alguén no patio nacional, e de súpeto todos se miraron de
esguello, todos cómplices e culpables.
A financiación ilegal do partido político que sostén ao goberno de España é
un paso máis na perda de credibilidade das principais institucións do Estado:
un Parlamento aillado dos cidadáns, uns partidos enfrascados en problemas
internos, uns xuíces convertidos en instrumentos da loita política, unha
monarquía desprestixiada e asubiada acotío. A crise se trasladou da economía á
sociedade, nun coctel de afundimento económico e corrupción que cuestiona o
sistema político de 1978.
É certo que estamos nun contexto xeral de crise das democracias, e que o
deseño da Unión Europea e do euro son factores externos altamente
condicionantes, pero iso non debe ser excusa para non plantexar os problemas
específicos do país, para non ver a peculiaridade dunha especulación
inmobiliaria desaforada e dun tecido productivo débil e dependente.
Temos unha democracia pouco participativa e cada vez menos representativa.
A sociedade civil é fráxil, con escasos recursos para opoñerse aos privilexios
das clases dirixentes, que tenden a confundirse cos intereses da clase
política. Falta cultura democrática na exercicio do poder, e hai pouca
identificación co Estado, que se percibe como algo alonxado e opresivo. O
sistema de partidos políticos está preso da partitocracia e o bipartidismo, e
favorece o clientelismo e a corrupción. E o poder xudicial é lento e opaco,
está alonxado da cidadanía, e aínda funciona á medida das élites.
As debilidades da democracia española son outros tantos problemas non
resoltos da transición. O encaixe territorial, a memoria da guerra civil e a
institución da monarquía son asuntos que non conviña remover demasiado e que
foron abordados baixo presións que permanecen latentes e rebrotan con
facilidade.
Por eso se fala da necesidade dunha segunda transición, pero sería preciso
revisar o significado e o simbolismo do termo. Hai unha “mitoloxía da
transición”, que repousa en grande parte nos traumas da guerra civil e na idea
dunha reconciliación nacional que condicionou unha imaxe compracente do
franquismo. Compre desmitificar o valor simbólico da transición, e poñer xunto
á imaxe triunfal do relato dominante, outra imaxe que a pensase como unha
especie de “secularización” do mito fundacional que para unha boa parte da
España sociolóxica representou o franquismo.
Hai un fío conductor que vai da despolitización franquista da sociedade á
actual corrupción, e que consiste nun mesmo desprezo do común, na consideración
do público como obxecto de apropiación, susceptible de ser despilfarrado e
rapiñado sen asumir ningunha responsabilidade, de maneira que se o público é
visto como gratuito para o cidadán e como oneroso para o Estado, por todos
lados se impón a lóxica de privatizalo, esixida en aras da modernidade e
racionalidade do sistema. Esta é a
conclusión secular da mitoloxía apolítica franquista, que o PSOE levou a cabo
cando iniciou en España as políticas neoconservadoras que xa se impoñían en
Europa, e que aquí se implementaron ao mesmo tempo que se construía o noso
feble Estado de benestar, destecéndose na noite das privatizacións o que se
tecía polas mañás na xestión pública da educación, a sanidade ou as
infraestructuras.
Así que daqueles polvos (pasando polo neoliberalismo xa sen mala conciencia
da época do PP) veñen agora estes lodos. É necesaria unha relectura máis
crítica da transición, e considerar o dato empírico da supervivencia das élites
políticas e económicas do franquismo. O economista César Molinas tomou de
Acemoglu e Robinson o concepto de “élites extractivas” para aplicalo a esa
continuidade histórica das clases dirixentes españolas, alicerce do noso
“capitalismo castizo”. Según os autores de ¿Por qué fracasan os países?, unha
élite é extractiva cando procede a unha sistemática captura de rendas tal que
impide a existencia dun “sistema institucional inclusivo”. A clase política
acaba así por ser “disfuncional”, xa que o seu interés diverxe necesariamente
do interés xeral (razón pola que a clase política se revolve como gato panza
arriba resistíndose ás verdadeiras reformas que irían contra o seu propio
interés, e se dedica a desvirtualas, tirar polo camiño máis fácil e reducilas a
simples recortes combinados con subas de impostos).
Coa reforma constitucional de agosto de 2011 deuse unha “ruptura
silenciosa” pois asumíu sen ningún debate unha importante perda de soberanía;
os cravos do sistema extractivo foron ben cravados, os seus principios foron
escritos en letras de molde. Pero para revertir esa situación non parece
suficiente unha simple reforma constitucional; a xeneralización da corrupción
indica que o modelo político está esgotado, e hai que ter a imaxinación de
reconstruilo.
Se na transición o debate entre reforma e ruptura se saldou co triunfo da idea
de reforma, agora fai falla un cambio político sustancial que recupere parcelas
de soberanía, nunha especie de “transición rupturista”. É esto unha utopía? É
posible baixo a forma dun novo proceso constituínte? Búscase relato para saír
da crise. Para facer outra transición, resetear España e reinventarnos como
sociedade.
Publicado no Progreso o 17-8-2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario